Kui poole üheksa paiku
silmaluugid lahti tegime ja aknalt kardinad eest tõmbasime, siras väljas päike
ning silmapiiril kõrguv Taipei |
Taipei 101 jalamil |
101 oli öö jooksul kõik lähedal asunud pilved
kenasti ära lõhkunud. Ning just see pilvelõhkuja oligi meie tänane esimene ja
kogu reisi viimane maamärk, mille tahtsime ära võtta. Hommikusöök koosnes
soolastest pirukatest, mille naine oli eelmisel päeval targu valmis varunud ja
nii me seal siis istusime ja sõime kolmekesi, samal ajal aknast viimast korda
seekordse Taiwani turnee ajal hommikust Taipei panoraami imetlemas. Alles me ju
tulime, kuidas siis nüüd järsku viimane päev käes on??
Kuna eile õhtul tegin
proovisõidu 101 juurde juba ära, siis enam polnud isegi vaja juhatavaid silte
järgida. See, milliselt tasemelt läks punane või sinine liin ning millisest
august sisenedes sai ühes või teises suunas sõita, oli juba pähe kulunud.
Lihtsalt täna tuli rongist väljuda üks peatus varem kui eile õhtul, sest me
soovisime ikkagi hiidmajja sisse minna.
Taipei 101
maa-alused ja ka esimesed maapealsed korrused on kõik kaubanduse all.
Vastupidiselt näiteks raudteejaama-aluste katakombidega, kus hangeldatakse
KÕIGEGA ning hinnatasemed on väga soodsad, siis siinsed ärid vastasid selgelt
selle paiga staatusele. Suured Diori, Burberry, Cartieri, Louis Vuittoni,
Rolexi, Versace ja teiste sarnaste itaalia- ja prantsusepäraste nimedega kaubamärkide
esinduskauplused, millest osad kindlasti müüsid nii kallist kaupa, et me ei
oleks suutnud kinni maksta isegi nende läbi akna vaatamist. Seega ei lasknud me
end ka selle kaubamaja olemasolust segada ning marssisime joonelt sinna suunas,
kust pääseb katusele. Niipalju sealsed turundustegelased meid siiski eksitada
suutsid, et suures aatriumis asuv tohutu jõuluinstallatsioon tuli lapse
tungival nõudmisel enne edasiminekut ilmtingimata üle vaadata.
Elevaatoriga
piletimüügikassade poole kulgedes aga maandus minu laubal kerge murekorts, sest
iseliikurile paistis kätte pikk piletisaba. Ja kui ma ütlen pikk, siis ma
mõtlen PIKK. Kassade juurest hakkas pihta, lookles ussina sealsel ootealal,
siis uksest välja ja veel paarsada meetrit. Assar Aisk! Nojah, eks koha populaarsus
oli teada (seal käivad ilmselt kõik Taiwani külastavad turistid) ning
piletisabade kohta kirjutati ka siin-seal, aga no see oli ikka liiast. Aga mul
oli olemas plaan B! Pileteid saab osta ka netist ning isegi 10% soodsamalt, kui
neid järjekorrafiilidele pakuti. Astusin inimrivist mõned sammud välja,
haarasin taskust telefoni ja… märkasin nurgas kolme piletiautomaati. 0 inimest
järjekorras. See tundus olevat liiga hea, et tõsi olla ning tuli välja, et
oligi – sain kõik etapid läbi tehtud, kuid maksmisel ta minu pangakaarte näha
ei soovinud. Proovisin kõiki kolme masinat, sest kedagi ei olnud ju (sel 200+
meetrisel sabal polnud aimugi, et horisondil paistvate piletikassade kõrval on
ka piletiautomaadid), kuid tulemus oli igal korral sama.
Kuna plaan C ei toiminud,
naasin plaan B juurde ning natuke telefonis |
Taipei City |
toksides, oligi mul soodne
kombopilet (1070 NTD ehk ca 32€) olemas. Kui oleksime (vähemalt) tund aega
järtsus seisnud ja kassast piletid ostnud, oleksime pidanud 4€ rohkem maksma. Miks
inimesed teevad endaga niimoodi? Kas tõesti lihtsalt tullakse kohale ja
võetakse sappa (et äkki antakse midagi) ilma mõtlemata, et mis variandid veel
oleks? Sest see polnud üldsegi viimane saba, mis tuli läbida. Ka pileti
kasutamiseks tuli seista pikas järjekorras, sest ülesse lastakse ainult teatav
hulk rahvast korraga. See saba oli küll pikk, aga õnneks mitte nii pikk kui
kassade ees ja kusagil poole tunniga olimegi turvakontrollis, kus selgus, et ma
olin suure eufooriaga ostnud pileti homseks… No mis sa |
Vaade põhjasuunas |
ütled sellise koha peal?
Kuna kõrval oli laps, kes hoolsalt vanemate poolt öeldavaid sõnu meelde jätab,
ei hakanud neid ütlema. Aga mõtlesin küll! Ja väga valjult. Ning need piletid
on kuupäevalised ja kellaajalised, ei ole nii nagu mõnedes kohtades, et pilet
kehtib 6 kuud, ise tead, millal lähed. Kas tõesti peame uuesti selle
liftijärtsu ära seisma??
Õnneks, kordan – õnneks, oli
piletikontroll väga vastutulelik ja viis meid kassade juurde, kus siis meie
piletid tänaste vastu välja vahetati ning järjekorras saime jätkata samast
kohast, kus see allakirjutanu tehtud praak välja tuli. 10 minutit veel ja
olimegi juba ühes maailma kiireimas liftis, mis viis |
Mikromaailm |
37 sekundiga 101-korruselise
hoone 89.-le korrusele.
Kunagi oli Taipei 101
maailma kõrgeim hoone (aastatel 2004-2009), kuid tänaseks on see esimene poole
kilomeetri ületanud majajurakas kukkunud juba kümnendale kohale. Loomulikult
ladus Hiina RV oma riigi kõrghooneid täis, et selline häbiplekk maha pesta, et
Taiwanil on midagi maailma kõige-kõigemat. Üheksast hoonest viis, mis Taipei
101-st kõrgemad on, asuvad täiesti juhuslikult Mandri-Hiinas. Aga oma idamaise
välimusega on ta kindlasti üks vingemaid kõrghooneid tänaseni (kuigi 632-meetri
kõrgune |
Mõõtkava eirav võrdluspilt |
Shanghai Tower näeb ka äge välja).
Kuna Taipei asub üsna
maavärinarohkes piirkonnas, siis on kogu see inseneerika, mis pilvelõhkuja
planeerimisel ja ehitamisel välja mõeldi ja kasutusse läks, tippude tipp. Kogu
hoone seisab 80 meetri (ehk siis Tallinna hotelli „Olümpia“) pikkustel vaiadel,
mida taoti maa sisse 380 tükki. Lisaks tavakorrustele on majal ka niinimetatud
tehnilised korrused, kus siis suur terasraam ühendab sisemisi ja välimisi poste,
et maamärk maapinna |
660 tonni pendliilu |
võdisemise (või siis lihtsalt suure tuule puhul) kõikuma ei
lööks ja klibuks ei pudeneks. Aga täpp i-le on üks 660 tonni kaaluv pallike,
mis on vitstega tõmmatud maja keskel 87. ja 92. korruse vahele. See maailma
suurim pendel kõigub loodusseadustest tulenevalt tuulega (mis on taifuunide
tsoonis asuva poolekilomeetrise maja puhul väga suur mõjur) vastupidises suunas,
hoides hoone stabiilsena. Tal on ka kaks pisikest, 7 tonni kaaluvat, abilist
päris torni tipus, aga peamise töö teeb ära see suur kollane muna. Kui seda
tasakaaluhiiglast siin poleks, ei saaks Taipei 101 ka kuidagi eksisteerida. Ehk
|
Pilvelõhkuja asub päris linnaservas |
siis ühesõnaga - äge!
See ei ole liialdus, kui
öelda, et Taipei 101 on Taiwani ikoon. Hoone pilt on praktiliselt kõigil
riiki/linna tutvustavatel buklettidel ja kui näiteks aastavahetusel näidatakse
uue aasta saabumist maailma erinevatesse kohtadesse, on üsna harv juhus, kui rahvusvahelisse
telepilti ei satu Taipei 101 oma erinevatelt korrustelt saluuti välja
purskamas. Ning see ikoon kubiseb sümbolismist. Number 101 tähendab uut ajastut
(käes on uus sajand, 100 + 1 aastat), uut aastat (maja avati vana-aasta õhtul
2004, 1-01 on esimene jaanuar), eneseületamise ideaali (100% + veel 1%) ning
loomulikult binaarset koodi (sest Taiwan on ju iidne (kui nii saab öelda)
tehnoloogiariik). Peamine osa pilvelõhkujast koosneb kaheksast sektsioonist,
kus iga sektsioon koosneb kaheksast korrusest, sest 8 on Hiinamaal
mäletatavasti õnnenumber. Välimuses on nähtud siin sarnasust Aasia pagoodidega,
bambusevõrsete ja ka iidsetele Hiina rahakarpidega (samuti suur |
Ena, ma näen siit oma maja (punakas hoone pilvelõhkuja ees)! |
õnnesümbol).
Rahakarpidele viitavad ka torni alumiste korruste neljas küljes asuvad
ümmargused mündikujutised. Lisaks on nii hoones sees kui väljas hulgaliselt
ringe ja ruute, mis viitavad yini ja yangi ideoloogiale ning hoolikalt on
silmas peetud ka feng shuid. Lääne
turistid on muidugi näinud asju oma mätta otsast ning seetõttu on nähtud hoones
ka üksteise otsa laotud „hiinaka“ toidukarpe. ☺
Panoraamvaate korrus oli
niisiis korrus numbriga 89 ja kui viitsisid 2 korrust trepist minna, jõudsid
390 meetri kõrgusele katusele, kust said trellide vahelt nautida vaadet lääne
suunas. Tegime mõlemad atraktsioonid läbi ning elamus oli selline, justkui
oleks kusagil kõrge maja otsas käinud ja alla vaadanud. Tean küll päris
kindlalt, et nii kõrge ehitise otsast pole varem au teiste peale vaadata olnud,
kuid tunnetuslikult see suur vahe välja ei tulnud. Põhimõtteliselt oli sentiment
samasugune nagu Aucklandi Sky Toweris või Tallinna Teletornis, kuigi Taipei
101-s olid rohkem kui 2 |
Tipp on seal |
korda kõrgemal. Jalge ees laius suurlinn, taamal
paistis Taiwani rannik ning vaated olid võimsad, kuid ei saaks öelda, et olime
tõeliselt rabatud. Siiski on see külastamist ja sabas seismist väärt paik, sest
kõrgelt alla ja kaugele vaadata on alati tore.
Lapse tähelepanu paelusid
linnavaadetest rohkem panoraamkorrusel olnud erinevad installatsioonid. Näiteks
oli sinna mingil põhjusel üles seatud külitava lehma elusuuruses plastkuju ning
ühel paariruutmeetrisel vaagnal olid plastmassist puuviljad, mida sai näppida. Need
olid kuidagi seotud looduskaitsega, kuid minu piiratud mõistus hetkel ei suuda
välja mõelda, kuidas täpselt. Äkki see, et ärge tehke selliseid mõttetuid
plastmassist asju? Oli, kuidas oli, aga laps soovis kõigi nende juures endast
pilti + veel ka maskoti Pendlipoisiga (see on siis loomulikult kujult sarnane
selle megapendliga, mis maja püsti hoiab).
Inimesi sagis seal päris
palju ning olles oma reisi viimases päevas, saame kindlalt väita, et |
20 km kaugusel olev rannik paistis kenasti kätte |
tegemist
on selgelt kõige rahvarohkeima vaatamisväärsusega terves Taiwanis. Ning kui
nüüd üldse kokkuvõtlikult turiste rahvuse järgi liigitada, siis kõige rohkem
kohtas saarel valgetest inimestest saksa keelt kõnelevaid huvireisijaid.
Valgeid turiste on üldises plaanis väga vähe, aga kui neid kusagil pealinnast
väljaspool kohata, siis tasub panustada sellele, et nad räägivad saksa keelt.
Proportsionaalselt käib Taiwanis ameeriklasi muidugi kordades rohkem, kuid nagu
kusagil varasema päeva juures kirjutasin, on enamus nendest ärireisijad ning
loodusesse ja templitesse kolama ei lähe. Miks just sakslased (aga mitte
|
Tallinn Taipeis |
prantslased, hispaanlased või itaallased), seda ma ei tea, kuid ilmselgelt
tuleb neid tunnustada selle eest, et nad on Isla Formosa maailmakaardilt üles
leidnud ning selle suuresti avastamata pärliga tutvuma tulnud.
Uuesti alumistele
tasemetele tagasi jõudes avastasime, et kadunud olid nii liftijärjekord kui ka
piletisabad, seega olime lihtsalt sattunud tipptunnile. Ehk siis, kui ärkad 9
paiku, sööd hommikust ja mõtled, et võiks minna Taipei 101 katusele, siis ära
mine, sest kõik mõtlevad nii. Tee midagi |
Ikoon |
muud ja mine pärastlõunal – säästad
palju aega.
Kuna lapsele sai lubatud,
siis uurisime nüüd seda aatriumis olnud jõuluinstallatsiooni veidi
põhjalikumalt. Uurimise käigus avastasime, et selle suure saali põrandale oli
laotud suur ring erinevate riikide pealinnade nimedega ning mis sa kostad – ka
Tallinn oli täitsa olemas! Linn ise asus Diori kaubamaja suunas, nii umbes 8000
kilomeetri kaugusel. Väike asi, aga kuidagi südantsoojendav on näha kodumaa
märke nii kaugel võõrsil. Olgu see siis sarnane sildike, mõni Eestist pärit
toode sajusaarte toidupoe riiulis või kasvõi sinise, musta ja valge sulestikuga
linnuke kusagil džunglis. Ikkagi oma. Muidugi võib olla ka kõiki
loogikareegleid eiravaid kohtumisi – kõige eredam näide, mis meelde tuleb, on seotud
ühe kohaliku vanamehega, kellel oli Jakarta raudteevaksalis käes 2 kilekotti –
ühel kirjas |
Laitmatult puhas ja organiseeritud metroo |
„Kalev – kiusatus aastast 1806“ ja teisel „Rimi“. Kuidas??
Selleks, et torni ka
väljast poolt näha, otsustasime jalutada punase metrooliini lõpp-peatusesse,
ehk siis sinna, kus mina eile hilisõhtul kolasin. Mäkkeronimise idee
kriipsutasime kohe maha, sest eilne ekspeditsioon oli |
Teel pildiringile |
minul veel nii mõtetes
kui jalgades ning mul ei olnud soovi sedasama trassi läbi teha lisaraskusega
(lisaks seljas olevale fotokotile, oleksin ilmselt pidanud kusagil kümnendal
trepimeetril võtma ka lapse sülle). Seega Xiangshani peatuses kobisime kohe rongi
ära ja sõitsime korterisse tagasi. Mina läksin lapsega kohe tuppa, naine läks
ja hankis lõunasöögi – täiskasvanud said nautida küpsetet (piilu)parti sisaldavat
wrappi, laps pidi leppima friikartulitega. Tüdruk ise nägi muidugi olukorda täpselt
vastupidiselt.
Pärast seda läks naispere
lõunaund tegema ning mina teist ja viimast korda jõe äärde pildistama. Kuna
tee oli teada, olin 20 minuti pärast juba objektil. Metrooga Longshani, sealt
Youbike’i ratas, sellega läbi ööturu suurele teele ning olingi kohal. Kuna paik
oli juba tuttav, siis läksin juba vaatama konkreetseid kohti ja otsima kindlaid
linde. Üllatuslikult ei leidnudki seekord jäälindu mingil heitmel istumas,
tegelikult ei näinud teda üldse. Uusi liike seekord ei saanud, kuid selle eest
sain veidi paremaid fotosid nendest, keda eelmisel korral siin kohtasin. Väike
kogum selle pärastlõuna saagist on siin all. Lisaks orgaanilistele lendajatele, ei saanud ma taas kiusatusele vastu panna ning tegin ka mõned sellised "oi-appi-kohe-katastroof"-tüüpi fotod lennukitest. No sest Songshani lennujaama liikuvad lennukid lihtsalt läksid pidevalt sobival kõrgusel kaamera eest läbi, teleobjektiiv andis võimaluse perspektiivi painutada ning valgus oli ka mõnus. |
Mainakuldnokk |
|
Green-crowned Yellow Wagtail |
|
Hiina mainakuldnokad |
|
Kaelus-kuldnokk |
|
Kohatu pildinali 1 |
|
Kohatu pildinali 2 |
Poole viie paiku keerasin
rattalenksu uuesti Longshani metroopeatuse poole, sest oli näha, et see suur ja
tume pilv, mida olin kogu siinoleku aja silmanurgast jälginud, jõuab
lähiminutitel kohale. Enne seda võtsin veel automaadist natuke sularaha, sest
likviidsusvarud olid otsakorral. Või nii ma vähemalt arvasin. Kodus kohvreid
lahti pakkides veendusin oma tollase arvamuse |
Taipei südalinna betoonmaailm |
ekslikkuses, sest leidsin
sumadanist, kindlast kohast, mõned tuhanded (kohalikud dollarid siis) sulli,
mille olin reisi esimesel päeval varuna kõrvale pannud ja mis oli täiesti
meelest ära läinud. Nojah… Õnneks on olemas osta.ee ja rahatähtede kogujad. ☺
Toas olin täpselt kell 5
ning sellel kellaajal saabumine andis mulle võimaluse ka magajaid äratada. Kuna
eesootav öö oli niikuinii poolik, siis oli hea mõte lapsel päevauni tsipa
lühikeseks jätta, nii tuleb õhtul uni kiiremini. Viimaseks Taipei-õhtuks meil
enam mingeid suuri plaane polnud – kõik, mis meie päevadesse ära mahtunud oli,
oli nüüd nähtud ja tehtud ning vaja oli lihtsalt joon alla tõmmata. Joone
tõmbamist alustasime raudteejaama-alusest Main Stationi kaubamajast (loe:
maa-alusest müügikioskite labürindist), kust soovisin ristipojale veel mõned
särgid osta. Noh, sellised taiwanlikud. Sobilikke poode seal jagus, kuid
kaubavalik oleks võinud muidugi parem olla. Selliseid standardseid
vaatamisväärsuste piltide ja |
Muna-kapsa-loomaliha roog (riis oli eraldi kausis) |
kirjaga Taiwan/Taipei särke oli lademetes, kuid
soov oli saada midagi originaalsemat. Lõpuks siiski midagi leidsime ning
võtsime paar külmkapimagnetit ka veel kingituseks. Tüüpiline.
Et enne pikka reisi kõht
korralikult täis süüa, astusime oma majatagusel toidutänaval sisse ühte Jaapani
restorani. Mina võtsin mingi muna-kapsa-riisi-loomaliha roa ning naine misosupi,
mille seest urgitses ka laps endale nuudleid. Kusjuures see supp oli kergelt
vürtsikas, kuid tüdruk ei teinud |
Misosupp |
sellist nägugi, et nuudlid veidi kibedad oleks
olnud. Kontrastina eilsele oli ta täna taas jälle väga tubli olnud. Ei ühtki
jonni ega virinat ega muud draamat. Söögikorrale panime punkti juba oma toas,
kuhu olime ühest kioskist kaasa ostnud täidisega koogikesi ning munaküpsiseid.
Nii vaniljepäts, maasikapäts kui ka maapähklivõipäts maitsesid suurepäraselt,
kuid lapse vaieldamatuks lemmikuks olid ikkagi need krõbedad munaküpsised.
Õhtu naelaks oli
loomulikult pakkimine, sest kogu see kaasas taritud kraam ei olnud enam ammu
ainult kohvrites paiknenud. Mingi osa varandusest oli enamuse reisi vedelenud
autos, osa väiksemates kottides, |
Magusad-maitsvad pätsid-plönnid |
aga nüüd tuli siis kõik mahutada kolme
kohvrisse ja kahte seljakotti (millest üks oli asju täis fotokott). Kuna lapse
kohver oli nüüd lisaruumina kasutuses, siis tegelikult mahtuvusega ei
tekkinudki küsimust, pigem oli küsimus õrnade asjade (Yinggest ostetud vaas,
suur viskipudel jms) pakkimises. Kohvrite lõppkaaludeks olid 16,5 kg, 22,5 kg
ja 22,6 kg, ehk siis ilma tüdruku sumadanita oleks meil olnud ligikaudu 15kg
ülekaalu (23 kg per kärss on lubatud).
Kui see tehtud, siis
põhimõtteliselt oli ka reis läbi, sest kuigi me füüsiliselt asusime veel
Taipeis, olime mõtetes juba siit lahkunud. Et see lahkumine ka lõplikult ära vormistada,
käisin meie korterit teenindavas vastuvõtulauas mõni korrus kõrgemal ja tasusin
neile 1200 NTD (ca 40€) varahommikuse |
Krõbedad munaküpsised |
(loe:öise) lennujaama sõidu eest. Kuna
nad sellist teenust pakuvad ja kella 4 paiku kusagil rongiga kolistada
tõepoolest ei viitsinud (ma pole isegi kindel, et kas rongid nii vara
lennukasse sõidavad), olimegi endale auto broneerinud. Kui see hind tundub
kallis, siis tuleb arvestada, et Tayouani lennujaam asub kesklinnast ligikaudu
40 kilomeetri kaugusel ja me tõesti sõitsime kellaajal, mil isegi hardcore
taksojuhid eelistaksid magada.
Maksin oma raha ära, vastu
sain väikese valge lipiku, kuhu oli käsitsi peale kirjutatud auto number,
telefoninumber, mingi hiinakeelne kiri ja fraas „white wish“. Kuna tegemist oli
Taiwaniga, siis loomulikult oli see suvaline paberilipakas absoluutselt piisav,
et kindel olla, et me ikka hommikul lennujaama saame. Samas ma küsisin selle
„valge soovi“ kohta, kuid teenindaja ei suutnudki mulle selgeks teha, et misasi
see „white wish“ on. Et „white wish“ tuleb hommikul, oli ainus asi, millest ma
aru sain. On see mehe/naise nimi inglise keeles või misasi? Ei tea. Aga kui
„white wish“, siis „white wish“. Saame näha.
Kella 10 paiku oli tõesti
kõik ning naispere läks magama. Ma kirjutasin veel tunnikese päevikut, et mitte
jätta seda reisijärgsesse aega, kus viitsimine ja ajaressurss kipuvad seda
pidevalt edasi lükkama, kuni sinnani, et pärast polegi meeles, et mis ja millal
toimus. Kuna reisipäeviku kirjutamine ja selle hiljem reisikirjaks transleerimine
on minu jaoks üks osa reisielamusest, ei saanud seda ka tegemata jätta. Tolle
päeva viimane sissekanne nentis karmi tõde, et naisel jäigi Taiwani üks
signatuurroogadest – haisev tofu – proovimata. Jah, tõsi, meil tütrega ka, aga
näiteks mina ütlesin umbes sellel ajal (või isegi veidi enne seda), kui me ära
otsustasime, et tuleme Taiwani, et mina seda haisvat svammi suu sisse ei pane.
Naine samas lubas suure suuga isegi siin kohal olles, et tema selle jälkuse ära
proovib, magu neljaks. Lõpuks siiski ei proovinud, sest see ööturgudel
tihtipeale ninasõõrmeid vägistanud tofulehk oli ikka nii ilge, et ajapikku too ära
proovimise jutt kadus, kuni hetkeni, kui ta tunnistas, et las see jääb praegu.
Hea otsus, ütleks ma. Jutt, et maitse on
parem kui lõhn, ei ole väga veenev, kui lõhn on nagu praetud kakil (ma ei ole
küll sellist rooga teinud ega nuusutanud, aga sellegipoolest oli see
assotsiatsioon üsna tugev). Raske oleks ette kujutada asja, mis maitseb
halvemini, kui „stinky tofu“ lehkab. Selle tõdemusega ma panen ka tänase päeva
jutule punkti.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar