24.11 - Xitou looduspark, Sun Moon Lake, Taichung

Täna oli võimalus kauem põõnata, sest kohalikud linnurohked metsad koos jalutusradadega olid „maksumüüri“ taga ning seega ka varahommikul suletud. Peale selle olime pererahvaga kokku leppinud, et võtame hommikusöögi kell 8 ja pärast seda juhatatakse
Vaade meie toa aknast
meid soodustingimustel Xitou looduspargi väravast sisse. Nagu kellavärk kõlas kaheksast uksel koputus ja eilne rollerijuht ulatas meile kilekotitäie toidukraami ning soovis head isu. Põhjus, miks sellist mugavusteenust pakutakse, on äärmiselt praktiline – kodumajutuse pakkuja ei ole tihanud väärtuslikku põrandapinda söögitoa peale kulutada. Kuigi see kodumajutus annab suuruselt väikehotelli mõõdu välja, siis Lugu külakeses (oma umbes-täpselt 10 majaga) on iga majutusruutmeeter arvel ning ma usun, et enamus külalistest ei protesti, kui saavad oma hommikueine voodis nahka pista.

Toit ise oli lihtne, kuid maitsev ning kõhtu täitev. Põhiroaks muna-sibulasalat pannkoogi vahel ning magustoiduks aurutatud kukliga võisai munaga. Joogiks oli kolm kapatäit teed, mis klappis nende toitudega ideaalselt. Seega tuli veelkord tõdeda, et teenus, mida see kodumajutus pakkus, oli tõeliselt kõrgel tasemel ning meil tegelikult ei olnud isegi väga head mõtet, et kuidas see võiks parem olla. Jah, kellasid-vilesid saab alati juurde panna (no näiteks pakkuda külalistele linnupiimavanne ja võimalust lõõgastuda ultra-infrapuna-auru-mulli-piprasaunas), kuid meie oleme oma reisidel väga lihtsakoelised ning tahame öömajaks lihtsalt sooja ning puhast tuba ja hommikul midagi hamba alla. Ning nendes kategooriates esines Hsitou Man Tou Xiang eeskujulikult.

Kui munarohke linnupete keres, vedasime oma kohvrid alla hoiule ning noorperenaine juhatas meid Xitou looduspargi (ametliku nimega Xitou Loodusõppeala / Taasmetsastamiskeskus) väravasse. Nagu nad eile lubanud olid, saime väravast sisse odavamalt kui ülejäänud turistid, kuid nüüd tagantjärele vaadates tundub see paras tsiki-priki. Tavapilet täiskasvanule oli 200 NT$, meilt küsiti 160 NT$ (ca 4,7€), ehk siis säästsime natuke üle euro per peanupp (lapsepilet oli tasuta). Samas süsteem oli selline, et meie saatjanna rääkis piletimüüjaga paar sõna, näitas näpuga meie suunas ja ütles, et makske nüüd 320 dollarit ja minge siit sisse. Piletit meile ei antud, lisaküsimusi ei küsitud, aga sisse saime. Teeme nüüd kõik näo, et meie raha ei läinud piletimüüja ja meie võõrustaja vahel jagamisele. Samas mine sa tea, võib-olla ei läinudki, arvestades taiwanlaste selgelt üle keskmise ulatuvaid eetikastandardeid.

Nonii, Xitou. Nagu eilses jutus mainisin, leidub siin väga erinevaid jalutusradasid ning seetõttu leppisime naisega kokku, et nemad lähevad mööda suurtele gruppidele, lastele ja ka piiratud liikumisvõimega inimestele mõeldud rada (loe: asfaltteed) ning mina otsin
Taiwan Yuhina
alternatiivseid lahendusi, kus rahvahulk oleks minimaalne. Inimesi muide oli liikvel väga palju – oli ju pühapäev, väljas ilus ja soe ilm ning Xitou on idaranniku lauskmaa rahvale üsna lihtsasti kättesaadav. Näiteks pea 3 miljoni elanikuga Taichungi linn asus siit vaid tunnise autosõidu kaugusel. Aga see tohutu populaarsus oli teada ning samuti ei ehmatanud ära kilkavad lastesalgad, sest kõike seda oli härra Valker oma linnuraportis ka maininud. Sellegipoolest andis ta Xitoule, kui linnuparadiisile, väga kõrge hinde ning minu lootus oli, et suudan sellest ka fotokaga midagi välja pigistada. Vaadates allesjäänud päevi, oli see viimane metsikum paik, kus ma oma kaameraga ringi konnata sain.
White-eared Sibia

Niisiis naised läksid üle rippsilla mööda põhiteed ning mina hakkasin otsima väiksemaid radu. Kokkulepe oli, et saame üleval, vana tamme juures kokku. Kusjuures sõna „vana“ all mõtlen kolme tuhandet aastat ning „tamme“ all pean silmas suurt mahakukkunud Taivani ebaküpressi, mis on Xitou üks vaatamisväärsustest. Kui naised panid kohe (2,5-aastase lapse) hooga ajama, siis mina tegelikult jäin mõneks ajaks sinnasamasse sissepääsu juurde rahvasumma sisse passima, sest leidsin põõsastikest üles Taiwani Yuhinad (igaks juhuks mainin, et see on linnuliik), kellest olin Alishanis saanud vaid kehvapoolse pildi ning veel ühed valge
Xitou rippsild
maskiga zorrod, keda varem polnud au olla kohata (ka neil eestikeelne nimi puudub). Yuhinadega sain teha väikese vigade paranduse, kuid lõpuni rahul ikka ei olnud, aga selle uue liigi vormistasin hoolimata tihedast võsast päris kenasti ära – kaks lindu väga seltsimehelikult oksa jagamas.

Kui need toimetused tehtud, hakkasin mäest üles rassima. See on Xitous matkamisega alustades ainuvõimalik liikumissuund – kõik rajad lähevad ülesmäge (tuletan meelde, et ka alguspunkt asub juba parajalt kõrgel – 1150 meetrit üle merepinna). Mõtlesin, et vaatan esmalt üle puude lasteaia, ehk siis suure ja avara mäeseljaku, kus kasvatatakse erinevaid puuliike ette, kuid see oli igas mõttes vale otsus. Esmalt muidugi seetõttu, et lauspäikese käes mäkke ronimine ei ole just kõige mõnusam
Noorendik ülalt alla vaadates
ajaviide ning teiseks seetõttu, et iseliikuva eluslooduse mõttes oli see täiesti null koht.

Xitou looduspark on muide suures osas inimeste poolt loodud. Vaid üks väike lapike lehtmetsa on naturaalne, kõik ülejäänu on istutatud ja haritud nii, et inimestel oleks võimalik näha piiratud territooriumil väga erinevaid metsakooslusi. Sellise metsapusle rajaja on Taiwani Rahvusülikool ning siin võib tõesti näha väga eriilmelisi laasi. Efektseimad puud, mida siin kasvatatakse, on seedrid, tömbilehised ebaküpressid (Chamaecyparis obtusa), punased kuused, moso-bambused (Phyllostachys edulis), hõlmikpuud ehk ginkod ja leida võib isegi sekvoiasid. Ning kuna kogu protsessi juhib inimene, siis metsad on väga selgepiirilised ja seedrimets tähendab seda, et seal kasvavadki peamiselt seedrid. Olgu öeldud, et väikestel radadel konnates
Näide ühest metsasalust
ei ole sedamoodigi, et kõnniksid justkui pargis – metsal on lastud ikka vohada ja keegi lehti või käbisid ära riisumas ei käi. Aastakümnetega on suudetud täiesti korralik metsiku looduse mulje luua ning seda tõestab ka näiteks asjaolu, et selles suhteliselt väikeses looduspargikeses on märgatud rohkem kui 70 linnuliiki.

Minul pildiikaldus sai otsa siis, kui leidsin ühe väikese ja kitsa matkaraja, mis jooksis väikese jõenirekese kaldal ning kus inimeste kohtamise tihedus oli keskmisest oluliselt madalam (nii üks kohtumine iga 5 minuti tagant). Samas need vähesed inimesed suutsid tihti üllatada – näiteks liikus ka siinsetel
Selle jõekese kaldal oli minu fotoala
radadel vanamehi (alati olid need vanamehed!), kel oli käes või seljakoti külge kinnitatud bluetooth kõlar, mis väljutas täiest kõrist erinevaid rahvaviise. Miks?!?? Kuidas oleks vaikuse või loodushäältega? Mul tuli alati hirmuhigi (või vihahigi?) palgele, kui passisin vaikselt kusagil võssis ja üritasin linnupilti saada, kui järjekordselt hakkas kaugusest kõrvu kostma kohalik „Läänemere lained“. No, et kas eakas melomaan tuleb ja jalutab minu selja tagant läbi või läheb mõnda teist teerada pidi mööda.
Taiwan Barwing
Linnud, nagu minagi, ei olnud nendest vikerviisidest väga vaimustunud ning igal korral, kui selline boomboxiga tüüp mööda ujus, võis rahulikult statiivi kokku panna ja uut kohta otsima minna. Kusjuures neil tasku-DJ-del oli veel mitu taset – level 1 oli see, kui lihtsalt muusika mängis, aga edasijõudnud üürgasid ka kaasa laulda. Tundus, et viimasesse kategooriasse kuulusid peamiselt onklid, kes uskusid, et viisipidamatust saab pideva harjutamisega välja ravida. Erapooletu hindajana julgen öelda, et seni polnud see eeldus igatahes õigeks osutunud.

Teine veidrus, mida samuti just eakad matkajad viljelesid, olid kellukesed
Rufous-faced Warbler
seljakoti küljes. Samm ja kill, samm ja kill. See pisike kilin otseselt ei seganud kedagi, aga küsimus siiski tekkis, et milleks see hea on? Et kui seenior laanes kaotsi läheb, siis kilina peale leiab üles? Või et kas lugupeetud jalutajad sellise tilina peale lolliks ei lähe, sest põhimõtteliselt on iga jalutuskäik kui üks Arsise kellade ansambli kontsert ühe kellukesega (või kui paariline ka on, siis kahe kellukesega). Võib muidugi olla, et sellest tähisest ollakse juba möödunud ja ilma selle monotoonse soundtrackita enam kõndimine välja ei tulegi. Olgu, olgu, olen ilmselt põhjendamatult kuri, kuid kuna olen koolkonnast, kus looduses käies püüan kuulata loodusehääli, selmet et neid ise tekitada, jääb
Veel üks White-eared Sibia
teise koolkonna käitumine mõnevõrra võõraks.

Õnneks leidus siiski ka vaiksemaid hetki ning leidsin jõeäärsest padrikust ühe paiga, mis osutus väga viljakaks pildikohaks. Valgusolud olid muidugi väga keerulised, sest kõik paigad, mis olid varjus, olid pimedad kui öö ning need kohad, kuhu päike peale paistis, sirasid nagu tuhat päikest (ok, üks päike). Ning minu pildiobjektid toimetasid nende kahe ala piiril, mistõttu lisaks kiirele fokuseerimisele, tuli pidevalt ka ülejäänud vabad näpud töös hoida ja jooksvalt fotoka seadeid õigeks kruttida. Seda siis niimoodi, et neid vajutatavaid nuppe ja valitsaid vaadata ei saanud, sest ega linnud ennast pikalt
Rusty Laughingthrush
poseerima ei sättinud. Sips sinna ja hops tänna ning kui maha magad, siis pluti-pluti.

Sarnaselt Alishanile olid enamus Xitous pildile jäänud liigid sellised, keda varem kohanud polnud, kuid vastupidiselt Alishanile suutsin siin siiski pea kõigist enam-vähem viisaka pildi ära vormistada. Ainus, mis kripeldama jäi, oli Rusty Laughingthrush (otsetõlkes siis roostene naerurästas), kes naeris lõpuks viimasena. Tükk aega üritasin teda kaadrisse saada, kuid tüüp toimetas pidevalt pimedas ning maa lähedal risu sees. Järsku hüppas lind aga välja valguse käes oleva oksa peale, otse minu kaamera vaatevälja. Objektiiv oli õiges suunas, seaded olid paigas, kuid fotokas korraks hangus ja ei suutnud fokusseerida. Rästas passis sellel oksal päris mitu sekundit (linnupiltniku
Steere's Liocichla
jaoks terve igaviku), kuid hetkel, kui Nikon uuesti tööle suvatses hakata, keeras ta juba selja ning kadus tihnikusse ära ja rohkem ma teda ei kohanud. Jäägu see ebaõnnestunud pilt siin jutu kõrval tähistama seda, et mitte kõik fotod alati ei õnnestu (helesinine silmaümbrus tõestab siiski, et tegu on just selle liigiga).

Veidi rohkem kui paari tunniga jõudsin selle eelpool mainitud vana puu juurde, mis oli üks suur matkarahva kogunemiskoht, sest siin olid mitmed söögikohad ja istumisalad, et pärast mõnekilomeetrist mäkkeronimist veidi jalgu puhata. Entusiastlikumad said siit jätkata edasirühkimist mäetipu poole, kuid meie plaan oli jätta see paik lõpp-punktiks. Oma üllatuseks nägin, et naist ja last veel polnudki siin. Kuigi olin liikunud väga aeglases tempos, paistis, et nad olid olnud veel rahulikumad. Sõnum telefonis kinnitas, et nad peagi jõuavad, mistõttu kasutasin ooteaega ümbruskaudsete võsade skännimiseks ning ühest kõige kärarikkamast kohast leidsingi parve tutiga Yuhinasid. Aga need tüübid olid eriti kiuslikud – kui sealsamas üks lastega pere valjuhäälselt oma retkest rääkis ja lõunasööki
Matkajad Eestist :)
sõi, ei teinud linnud väljagi. Aga niipea, kui mina teleobje rahulikult nende poole keerasin, tõmbasid tiivulised tuult. Ja lõpuks ei saanudki ühtegi pilti, kuigi nad tõesti olid sealsamas ning inimestest (välja arvatud siis mina) väga ei hoolinud.

Peagi aga jõudis ka naispere kohale ning tuli välja, et ka nemad olid elusloodusega kokku puutunud. Nad olid näinud nii ahve kui ka oravaid (mina ei kohanud oma rajal üldse loomi) ning hulgaliselt väikeseid rohelisi linnukesi. Samas oli tirts olnud ise vast kõige suurem vaatamisväärsus, sest väikese koaalaseljakotiga matkaja sai tähelepanu praktiliselt kõigilt teistelt jalutajatelt. Nad olid selgeks õppinud ka uue hiinakeelse sõna – „meimei“ tähendab ilusat tüdrukut ning seda fraasi („Oooo, meimei“) kuulsime pidevalt ka pärast tagasi jalutades. Kusjuures enamuse ajast oli tüdruk vapralt ise vantsinud, seega jälle kiidusõnad tema suunas. Aega läks neil seepärast nii kaua, et vahepealsed puhkepausid olid ka üsna pikad.

Nagu ennist mainisin, on see 2800 aastat vana ja 4,3-meetrise läbimõõduga Taivani ebaküpress tänasel päeval pikali asendis, kuid
Veel üks näidis Xitou metsadest
see ümberkukkumise mütakas käis ära vaid 3 aastat tagasi. Pauk oli käinud päevasel ajal ning vahetult pärast hetke, kui üks tuurigrupp oli suu ammuli seda 46 meetri kõrgust puuhiiglast vahtinud. Grupp oli just selja keeranud, kui algas hirmus ragin ning puu prantsatas maha ning oli paras ime, et vaid kolm inimest said selles juhtumis viga (üks raskemini, kaks kergemalt). Kellegi õnnetus on aga mõnikord teise õnn, ehk siis tänu sellele juhtumile oli meil täna igati turvaline puu lähedal väikest einet võtta ja mõelda, et milline oli siinne loodus ning maailm siis, kui see küpress alles väikene vitsake oli.

Tagasi sissepääsu suunas läksime kõik koos mööda peamagistraali. Linnupiltide mõttes oli see küll nulliring, kuid vaated olid tõeliselt vägevad – võimsad puud, kõrged mäed ning huvitaval kombel oli metsa vahele hiilinud ka õrn uduvaip. Laps polnud seda nägugi, et oleks väsinud või midagi – kogu aeg kamandas, et tulge kiiremini ja ise pani jooksuga
Suur metsaõis
ees. Möödaminnes tegime läbi ka siinse skywalki, mis siis kujutab endast puude võradesse rajatud jalutusrada, keskmiselt 22 meetri kõrgusel maapinnast (see on ligikaudu seitsmekorruselise maja kõrgus). Seal sai üheselt selgeks ka asjaolu, et plika kõrgust ei karda, sest läbipaistvast võrest plaatidel kõndimine talle küsimusi ei tekitanud. Kokkuvõttes võib öelda, et Xitou on tõesti üks äge koht, mida külastada. Vahet pole, et kas tahad rahulikult (rahvaviiside saatel) loodust vaadelda või siis lihtsalt pere ja sõpradega keskmäestikus ringi jalutada. Kui võtad ette pargi kaugemad rajad (kuhu meil polnud aega minna), siis oled usutavasti üsna inimvabas keskkonnas.

Teel alla tegid meiega juttu ka ühed kohalikud tüdrukud, kelle uudishimu võõramaalaste suhtes ületas nende tagasihoidlikkuse. Eks see veider haldjakeel, mida omavahel räägime,  on tihti kontakti põhjuseks, sest usutavasti 99% maailma inimestest ei suuda ära arvata, et tegemist on eesti keelega. Seekord ei öelnud sõna „Eesti“ neile noortele midagi ning nad olid kenasti ausad ka seda tunnistama. Naine näitas seepeale telefonis meie pisikese maanurga asukoha kätte, mille peale oldi väga üllatunud ja samas ka rõõmsad, et nii
Jõgi-lepalind oma uhket sama näitamas
pika reisi olime ette võtnud. Tegime mõned ühispildid ja nemad ka koos „meimeiga“ mõned selfid, mille peale tüdruk oli jälle väikese kingituse võrra rikkam (mingid ussikujulised kommid olid seekord pildilunaks).

Sissepääsu juures oleva rippsilla juurde jõudes märkasin, et selle ümbruses olevas võsas ja ka all jõesängis käib vilgas linnuelu, mistõttu otsustasin ohverdada lõuna ja võtta Xitoust viimast. Naised niisiis läksid külasse midagi hamba alla otsima ning minu osaks sai kõige veidram pildistamiselamus, mida viimasel ajal kogenud olin. Nimelt oli ainus koht, kust tiivulisi kaadrisse sai, otse rippsilla peal. Rippsild aga teatavasti ei ole just kõige stabiilsem paik, kui
Siidhaigur
seal inimesed peal kõnnivad. Ning kõnniti seal praktiliselt kogu aeg. Pika teleobjektiivi käes stabiilsena hoidmine (no et ikka oleks aru saada, et kas pildil on rasvatihane või pudeliavaja) vajab pingutust ja kogemust ka kõval maapinnal. Pildistamise üritamine aga sillal, mis stabiilselt kõikus üles-alla sellise amplituudiga, et pikemalt läbi fotoka objektiivi vaadates oleks ka vanad merekarud oma hommikusöögi jõesängi heitnud, tundus üsna lootusetu. See oli kohutavalt frustreeriv ja kohutavalt naljakas üheaegselt.

Imekombel (päris tõsiselt, see oli ime), suutsin sealt päris mitu head kaadrit saada ja sealhulgas veel ühe uue liigi (jõgi-lepalinnu) ära vormistada. Kuigi lootsin Xitoust natuke rohkemat, võis tegelikult rahul olla. Pildile jäi 8
White-eared Sibia jäi päris tihti kaamera ette
erinevat linnuliiki, millest 5 olid sellised, mida kohtasingi ainult siin.

Naiskad olid külast saanud friikartuleid, kana juustukastmega ning ka nagitsaid ning tulid nüüd mulle väravasse vastu (laps oli kellegi käest veel ka ühed väikesed krõpsud kingiks saanud, lihtsalt niisama). Miinuspoolele jäi see, et abikaasa oli vahepeal ühe oma kõrvarõnga ära kaotanud ning kuigi käisime selle teekonna Xitou väravast külakesse ja tagasi mitu korda läbi, ehet üles leida ei õnnestunud. No mis siis ikka, eks ta kusagil pargis siis on ja võib-olla keegi kunagi leiab üles. Selleks, et enda tühjale kõhule midagi kiirelt lohutuseks hambusse anda, võtsin samas kohast, kus eile olime käinud, ühe hot-dogi ja poest pisikese Coca ning pärast seda olimegi valmis Xitou ja Lugu külaga hüvasti jätma.

Mäletatavasti oli meie auto eemal parklas, kuhu saamiseks oli võimalus taas kasutada rolleritaksot. Hoolimata närvikõdi pakkunud sõidukogemusest autot ära viies, otsustasin sellest võimalusest siiski kinni haarata. Pealegi läksin nüüd sõitu ilma lisakoormateta ning sain lausa kahe käega võrrist kinni hoida. Kuna lapsel jäi eelmisel korral see ime nägemata, kutsusin seekord teda ka vaatama, kuidas issi mootorrattaga sõidab.

Hetk hiljem – laps röögib täiest kõrist nutta, meie rolleriga külili ning rahvas kohkunud silmil pealt vaatamas (ok, paar inimest tuli appi ka). Mis siis juhtus? Sättisime end kenasti minekule, mina olin kõigi lihastega ratta külge lukustunud ja preilna andi gaasi. Kuna ratas oli vastupidises suunas sellele, kuhu pidime sõitma, pidi ta esiti tegema U-pöörde. Juhtumisi oli see tänav väikese kallakuga ning U-pööre tuli teha ülesmäge. Ehk siis arvatavasti tegi ta sedasama, mida ilmselt sadu kordi varasemalt on teinud – gaas põhja ning lenks järsult vasakule. Millega ta aga ilmselgelt ei arvestanud, oli rohkem kui tsentner kaaluv luust ja lihast ballast tagaratta kohal. Seega gaasi andmine pani rolleri küll õrnalt liikuma, kuid kaugeltki mitte niipalju, et oleks võinud kuhugi suunas keerata. Selleks hetkeks, kui juht antud asjaolu mõistis, oli tal aga vanast harjumusest lenks juba välja keeratud ning me langesimegi ilma igasuguse tseremooniata asfaldile külili.

See oli väga õnnelik õnnetus, sest kõige rohkem oli juhtumist mõjutatud ilmselt meie tütar, kes ilmselt arvas, et issiga on nüüd kõik. Vähemalt nutt oli küll sellises kategoorias. Mul jäi küll vasak labajalg kuidagi rolleri alla, aga õnneks nii, et väga suurt jõudu sellele peale ei pressitud, mistõttu haiget ei saanud. Paar väikest sinikat tekkis, kuid midagi katki ei läinud ja välja ei väänanud. Perenaisel tundus, et läks sama hästi, vähemalt ei näidanud ta välja, et miskine kont oleks pooleks läinud või elutähtsad ihuliikmed ära lömastatud. Kõndisime mõlemad väikese ehmatuse enda seest välja, rahustasin lapse maha ning läksime teisele katsele. Juht oli muidugi väga ehmunud ja ei jõudnud ära vabandada, kuid seekord tõesti läks hästi, mistõttu pikka viha ei pidanud. Katse number 2 tarvis keeras ta targu rolleri nina esiti õiges suunas ja alles siis kutsus inimlasti endale selja taha. Sellest tulenevalt ka järgnenud sõidust igasugune draama puudus ja auto leidsin parklast täpselt samas seisus, milles sinna olin jätnud.

Kuna valget aega veel jagus, otsustasime enne Taichungi hotelli sõitmist üle vaadata ühe Taiwani tippvaatamisväärsuse – Sun Moon Lake’i ehk siis Päikese Kuu järve. Panime GPS-i sisse järve põhjaservas paikneva Wenwu kloostri ning vaadates kella ja vahemaad, oli lootus, et jõuame sinna veidi enne päikeseloojangut. Enne Xitou lähistelt lahkumist pidasin auto veel ka ühe võimsa bambusesalu juures kinni, sest lapse pandakaru olevat näljane ning kus häda kõige suurem, seal bambus kõige lähem. See oli ennekõike hea võimalus lapsele (ja ka endale) näidata, et millised need bambusemetsad on ning kuna sealset metsaäärt oli äsja puhastatud, siis kiskusin ühest oksavirnast pisikese rao ka eelmainit’ mänguasjale õhtueineks. Kuigi tuleb tunnistada, et isegi pisikese võsu eraldamine suure oksa küljest vajas parajast möllamist, on ikka sitke puu küll. Sealtsamast lähedalt haarasime teeäärselt puuviljaärikalt 60 NT$ (ca 2€) eest ka kimbu banaane, mis kulusid selle tunnise sõidu peale praktiliselt kõik ära. Minibanaanid otse tootjalt on ikka hoopis teine toode kui kodumaised ahjus küpsetatud marjad (jah, banaanid on marjad).

Niipea, kui tee järve äärde keeras, lõi selle paiga populaarsus ka kohe välja – igal pool hotellid, järveäärsed villad, söögikohad, teenusepakkujad ja nii edasi. Ja lisaks veel lõputud turismibusside rivid. Tagantjärele vaadates võib öelda, et see oli ilmselt üks kõige turistilikumaid paiku, kuhu riigis sattusime. Jah, Taroko on ka populaarne, kuid tänu asukohale on sinna palju keerulisem ligi pääseda. Sun Moon Lake on aga Taiwani suurim järv (nii Saadjärve suurune) ning see asjaolu pluss pakutavate puhketeenuste palett ja ümberkaudsed mägedes asuvad matkarajad, teevad sellest paigast ihaldusväärse puhkusekoha. Pealegi on miljonilinnad väga
Wenwu templi sissepääs
lähedal – Taichung tunnikese kaugusel, pealinn Taipei 2,5 tunni kaugusel ja Tainan 2 tunni kaugusel.

See oli nüüd see koht, kus esimest korda saime meie öelda, et ei tea, millest selline haip? Järv nagu järv ikka – vesi sees ja kaldad ümber. Jah, vaated olid ilusad, kuid ei midagi sellist, mille pärast peaks ekstra siiakanti tulema. Vähemalt meie arvates. Kuna Päikekuu jäi meile tee peale ning sobilikult loojangu ajal, siis ei kahetse, et me selle väikese sõidu ette võtsime, kuid ekstra ei hakkaks küll siia tulema. Kui just ei taha paadiga sõita, rattaga matkata, köisraudteel rippuda, tiibvarjuga lennata või siis mägedes turnida. Järves ujumine on muide keelatud (v.a. ühel päeval aastas), seega täisväärtuslikku rannapuhkust seal ka viljeleda ei saa.

Saime Wenwu templi lähistele ühe viimastest parkimiskohtadest, sest päikeseloojangu vaatamine selle templi eest või treppidelt on teada-tuntud atraktsioon, kuna päike loojub
Idamaine
praktiliselt otse üle järve asuvate mägede taha. Arvestades, et selle hetkeni oli nii pool tunnikest aega, otsustasime ka pühakoja üle vaadata. Tempel on iidne, pärit lausa 1960.-test. Esialgne taoistlik kants ehitati siia küll 1938, kuid pärast Jaapani okupatsiooni toimus Wenwu laiendamine ja ümberehitamine, mistõttu praeguse kuju võttis tempel alles 50 aastat tagasi. Ajalugu on lühike seetõttu, et järve kaldal asunud 2 vanemat templit jäid ette jaapanlaste elektrifitseerimise plaanidele. Sun Mooni hakati hüdroelektrijaama tarbeks
Väga peened detailid
paisutama ja järve kaldal asunud templid tuli seetõttu lammutada (kuigi oleks võinud jätta paikadeks, kuhu saab sukelduda) ning ehitada uus. Kusjuures uus tempel oli selgelt suurem kui need kaks vanemat kokku.

Wenwu templid on selles mõttes huvitav templite „kett“, et seal palvetatakse kahe jumaluse poole – tsiviiljumala ja sõjakunstide jumala poole. Hiina kultuuriruumis on väga palju selliseid pühakodasid, mis on pühendatud ühele või teisele, kuid selliseid duaalseid templeid on ainult 7 – üks Hiina RV-s, 3 Hong Kongis ja 3 Taiwanis. Need olid kunagi populaarsed inimeste seas, kes tahtsid saada Hiina Impeeriumi ametnikeks, kuna eksamil nõuti nii seaduste tundmise tõestamist kui ka võitluskunstides vilunud
Nikerdusi jagus
olemist. Tänase päevani on Wenwu templid populaarsed riigiametnike ja politseinike seas.

Templis ringi käies tegelikult ei oleks osanud kuidagi selle vanust pakkuda, sest kõik paistis samasugune kui teistes (ja palju vanemates), mida külastanud olime. Jah, võib-olla Wenwud kaitsvad lõvid olid keskmisest moodsamad, kuid kõik ülejäänu oli vägagi traditsiooniline. Ühest palveruumist leidsime põneva aparaadi, mis 10 dollari (30 eurosendi) eesti tegi väikese spektaakli ja väljutas tillukese kirjarulli, kus olid kirjas mingid soovid. Paberil oli olemas ka ingliskeelne tõlge, kuid see oli üks nendest tõlgetest, kus kogu mõttetegevus oli loovutatud Google Translate’i rakendusele, mistõttu oli meie arusaamine inglise ja hiinakeelsest tekstist suhteliselt sarnane. Loodetavasti tähendavad need laused siiski head (kursiivis on sõnad, mida mina ei suutnud tõlkida):
1)      Kuulsus jäi haruharva puutumatuks, rikkus schemd samuti
2)     Litbation pole kasu
3)     Vaevus ära muretse
4)     Abielu sobitatakse hästi
5)     Tegutseda ja teistele mugavust teha ja hoida käitumismustreid
Kaitselõvi

Proovisin telefonis ka hiinakeelset teksti tõlkida, kuid kui ühe rea tõlkeks tuli, et „sigaretid on katkestusteta sajajalgsed“ (jah, päriselt oli tõlkeks, et „cigarettes are uninterrupted centipedes“), siis andsin alla. 10 dollari eest samas nalja kui palju. Natuke kulutasime raha ka templi poekeses, kust soetasime endale hiinapärase lehviku, mille peale müüjanna tegi lapsele ka väikese söödava kingituse, kuid kuna neid kingitusekesi tilkus kogu aeg, siis polnud ma viitsinud enam isegi reisipäevikusse kirja panna, et mis see täpselt oli.

Ost tehtud, läks meil aga järsku kiireks, sest olime ära unustanud, et siinsed loojangud on kiired nagu rolleriga ümberkukkumine. Alles oli väljas suur päev, kuid kui me taas templi välistrepile jõudsime, saime napilt päikesel sabast kinni. Poes maksmise ajal aknast paistis, et mägedeni on veel jupp aega minna, kuid see oli mitu minutit tagasi. Jah, loojang on siin tõesti vaatamist väärt vaatepilt, seda tuleb tunnistada. Eriti täna, kus taevas oli pilvevaba, mis lubas päikesekettal segamatult taevakaart omatahtsi ära värvida.
Päikeseloojang vaadatuna Wenwu templi treppidelt

Kui meie imetlesime loojangut, siis lapsel polnud lõppevast päevast sooja ega külma. Tema tähelepanu köitis hoopis rahvariietes meeslaulja, kes oma karaoke templi väravate ees püsti oli pannud. Tüdruk vaatas ja kuulas teda justkui lummutist, seisis ühe koha peal ja passis ainiti, nii et silmi ka ei pilgutanud. Muusika oli selline, nagu kõik mees-ja-süntesaator tüüpi uanmännbändid üle maailma esitavad – veider, aga tapvalt kaasakiskuv. Selle trubaduuri viisikesed kaikusid mul peas veel päevi pärast antud maagilist kohtumist ning kõrvalolevat videot vaadates tuleb see kõik alati taas meelde ning tuju läheb heaks. Aga jah, laps oli justkui oma elu
esimese iidoli leidnud, sest selliseks kivikujuks polnud veel ükski muusikaline pala teda varem muutnud. Kuna tüdruk tõesti tarbis antud esitust täie raha eest, siis palusin tal ühe sajase onkli annetuskarpi ka panna, et asi aus oleks. See tähtis tegevus tehtud, kobisime autosse ära ja sõit Taichungi suunas võis alata.

Väljas oli küll juba pime, kuid see meid väga ei heidutanud, sest peagi olime kiirteel ja sõiduaeg pidi olema tund aega. Aga vat ei ole kõik nii lihtne, kui on pühapäeva õhtu ja ligikaudu kolmemillise elanikkonnaga linna rahvas liigub hordidena grüünest kodu poole. Niipea, kui järve äärest tulevalt maanteelt kiirteele keerasime, läks tempo 30-40 km/h peale ja jäigi sinna. Ma ei tea, kui kaugelt see ummik hakkas, kuid need 30 kilomeetrit, mis Taichungi ümbritseva ringkiirteeni oli jäänud, olid maksimaalsed kiirused just sellised. Viimased 4-5 kilomeetrit aga oli lausa „pargi ja reisi“ süsteem, sest sõidukiirus kukkus tihti nulli. Kuna kõik seisid
Sun Moon Lake pärast loojangut
millegipärast vaid ühes reas ja vasakpoolne rada oli täiesti tühi, siis otsustasin karastunud tallinlasena vaadata, et kuhu see viib. Selgus, et lõpus läks tee kaheks, kus vaid parempoolne rada keeras linna poole. Eks ma seda ka aimasin, kuid 4 kilomeetrit ummikus seista ei kaalunud üles hetkelist ebamugavustunnet, mis tekkis sellest, et seal vahele trügida üritasin. Ega ei tahetud lasta küll (sain neist täiesti aru), panin korraks seetõttu isegi vasakpoolse raja hõreda liikluse seisma ning „nautisin“ ohtrat signaalitamist. Oleksin tahtnud aknast välja pista sildi, et „Vabandust, olen loll turist“, aga ei olnud kohe sellist käepärast. Lõpuks keegi siiski halastas ja linna ümbritsev ringtee oli juba täiesti tavalise liiklusega.

Kloud Hotel asus kesklinnast veidi eemal ning selle koha valisime eelkõige seetõttu, et üks suur ööturg oli hotelli lähedal ning hinnatase tundus pakutava kvaliteedi kohta mõistlik (no vähemalt piltidelt tundus see tipp-topp asutus). Kuna meil oli auto, siis ei omanud ka öömaja asukoht suurt rolli, pigem oli suurlinnade puhul oluliseks otsustavaks faktoriks asjaolu, et auto saaks üldse kuhugi ära panna. Paljudel kesklinna hotellidel puudus oma parkla (sest iga ruutmeeter on ju kullahinnaga), ehk siis pidid ise vaatama, kuhu oma
Inimvaba vastuvõtulaud
käula ööseks jätad. Kloudiga seda muret polnud, sest maja all oli mitmekorruseline parkla. Ütleme nii, et juba esimestest sammudest sai selgeks, et internetis näidatud hotelli pilte ja kirjutatud kommentaare tasub mõnikord isegi usaldada.

Esiteks – tegemist oli uue ja ultramoodsa hotelliga, kus check-in protseduuri läbiviimiseks inimesed puudusid. Broneeringu numbri järgi leidis arvuti meid kenasti üles, maksin nõutud tugrikud ja massin sülitaski meile uksekaardid pihku. Mõned võivad ju nüüd kurta, et oi pole personaalset teenindust ja
Midagi on puudu
naeratavat vastuvõttu, kuid keda huvitab? Me tulime siia kõigest magama! Ahjaa, veel üks huvitav vidin oli lobby’s asunud suur robotkäsi, mille abil oli võimalik siis oma pagasit hoiustada, kui juhtud liiga vara tulema või siis soovid pärast check-outi kohvrid veel mõneks ajaks hotelli jätta. Töötamas me seda ei näinud, kuid loogika pidi olema selline, et robotkäsi tõstab kohvri karpi, sulgeb selle elektroonilise luku taha ja paneb kappi ära. Pärast saab õnnelike asjaolude kokkulangemisel sumadani ehk isegi tagasi. Aga see selleks.

Lift viis meid säuhti kümnendale korrusele… kuigi tehniliselt oli see vist ikkagi üheksas. Nagu kõrvalolev pilt näitab, puudusid majas korrused 4 ja 14 ning laskumata nüüd võimalikesse konspiratsiooniteooriatesse (et need korrused olid olemas, kuid olid mõeldud reptiilidele ja 5G-ga vaktsineerijatele), käin välja teesi, et hotelliomanikud on tetrafoobid. See on Kagu-Aasia maades üsna tüüpiline seisund, sest hiinakeelsed sõnad „neli“ ja „surm“ kõlavad täpselt ühtmoodi (sarnasus on ka korea, jaapani ja vietnami keeles). Sellest tulenevalt välditakse numbrit neli aadressides, korrustes (kuigi parklakorrus B4 millegipärast oli ok. Sest see oli maa juba all?), telefoninumbrites,
Noor rändur vaadet nautimas
autonumbrites ja nii edasi. 4. aprill on neil mail üks paras õuduste päev, kus ei julgeta väga vetsu ka minna (Nali.Vist.) ning kui keegi on haige, siis ei tohi tema kuuldes ka kõnes seda numbrit kasutada. No, et näe ma tõin sulle lohutuseks ne… see tähendab viis pudelit viina, aga oioi, ühe jõin kogemata tee peal ära ja nüüd on natuke vähem neid alles.

Tuba ei olnud küll ülemäära suur, kuid täiesti piisav, et ära mahutada kaks topeltlaia voodit. Kõik oli väga uus ja modernne, tundus nagu hotell oleks avatud mõned kuud tagasi. Seinal oli suur LCD telekas, akna ette oli võimalus puldiga ruloosid lasta (üks oli pimendav, teine lihtsalt varjav) ning vannituba
Selline panoraam paistis voodisse kätte
oli esmaklassiline. Täpp i-le oli aga üks toa sein, mis polnudki sein, vaid maast laeni aken, kust avanes piiramatu vaade Taichungi põhjaosa kõrghoonetele. Voodis pikutades oli selline city vaade, et ohohoo. Ning taaskord pean ära mainima selle, et kõik see (pakun, et neljatärnine) toredus läks maksma vähem kui Alishani kloaakhotell. Kui me oleks võtnud ühe voodiga toa, oleks loomulikult veel odavamalt saanud, kuid hindasime endiselt mugavust, mistõttu hinnaks tuli kübeke üle 100€ öö kohta. Seega tabasime ka oma viimase Taiwani hotelli valikuga kümnesse.