20.11 - Tainan

Kell oli 6 ja ma magasin. Kell oli 7 ja ma ikka magasin. Sama seis oli ka kell 8. Üle mitme päeva otsustasin ka korralikult välja puhata, sest puhkus ju ikkagi ning kuna olime Tainanis 3 ööd, siis oli selge, et neid võimalusi pärastlõunate ja varahommikute veetmiseks lähedal asuval märgalal oli tulemas piisavalt. Kui näiteks Eestis pildiretki plaanides konsulteerin alati ka ilmateenistusega (sest lausvihmase ja pimeda ilmaga ma tõesti ei viitsi välja minna), siis Taiwani puhul olin sellest juba loobunud, sest oli selge, et november on siin kuiv. Olime siin olnud juba üle nädala, kuid kvaliteetset vihmavalingut polnud me siiani kohanud
Hwu Meei sisehoov
ja ka uudistes näidatud ilmateated ei lasknud selles vallas lootusi kõrgele ajada. Seega tihkasin suhteliselt tuimalt ka ühest pildisessioonist loobuda ja selle asendada magamisega.

Ärkasime kõik koos poole üheksa paiku kella peale ning ilma selle välise vahelesekkumiseta oleks ilmselt edasi põõnanud, sest kardinad olid tõesti sellised, millest ei pääsenud läbi ükski valgusosake. Toas oli pime kui kotis, kuigi akna taga oli järjekordne kuum ja päikeseline päev. Pilk aknast välja näitas, et taevas on täna sinine, ehk siis see eile nähtud hägu oli õhust öö jooksul ära koristatud.

Hommikusöögilauas saimegi viimase kinnituse, et Hwu Meei on täna täiesti tavalise külaliskonnaga motell. Selmet, et näha seal erineva kaalukategooria perverte ja liiderdajaid, oli hommikust linnupetet võtmas suhteliselt igav seltskond. Sealhulgas üks lastega pere. Ähh, kus need paabulinnusulgede ja täisnahast ülikondadega tüübid siis on? Üks asi aga torkas küll silma – see asutus pole mingilgi määral mõeldud välisturistidele. Jah, siin-seal
Katkend bufeelauast
võib-olla oli ingliskeelseid sildikesi, kuid hommikusöögibufee oli 100% kohalik. Ning see seadis tegelikult üsna tugevad piirangud valikuvõimalustele. Kõik asjad, mis paistsid välja liha moodi, olid tegelikult tofu. Vaatasin, et kanatükid taignas – ei, tofu. Praetud lihalõigud? Eip, tofu! Sealihatükkidega salat? Tofutükkidega salat! Aga selliseid petukaupu oli veel – näiteks on pildil näha poolikud keedumunad, seega loogika ütleb, et need on poolikud keedumunad. Aga ainult eriti lihtsameelne võib nii arvata – tegelikult olid need tulisoolased marineeritud munad, mis meie maitsemeeltega kohe kuidagi ei klappinud. Lisaks nähtavatele roogadele oli seal ka mitmeid erinevaid hautatud kapsaid (jah, tuleb välja, et kapsast on võimalik erineval moel hautada), riisi ja hautiseid, mille konsistentsi me ei suutnud vaatluse ega lõhna järgi tuvastada. Õnneks leidus kõige selle hulgas ka täiesti tavalist praetud muna, marineeritud kalatükke (mis väga suure tõenäosusega polnud tofu) ning saia ja šokolaadikreemi. Neid kombineerides saime kõhud enam-vähem täis ja olime valmis minema Tainani vallutama.
Tainani kesklinn


Kuigi linna keskus asus vaid paari kilomeetri kaugusel, otsustasime siiski jalavaeva natuke vähendada ja läksime autoga. Seda peamiselt eesmärgiga säilitada lapse jalutamisenergia linnas ringi tatsamiseks. Muidu võib minna nii, et kui me keskusesse kohale jõuame, ütleb tirts, et tema enam ei jaksa kõndida ning vaadake ise, kuidas minuga hakkama saate. Google Mapsi järgi otsisime endale tsentrist ka parkla. Esimene oli küll täis, kuid teises oli veel paari auto jagu ruumi.

Sättisime parklast sammud Konfutsiuse templi suunas ning selle kilomeetrise jallamise peale saime siis Tainanist ka esimese maitse suhu. Nagu eilses jutus mainisin, on Tainan saare vanim linn, kuid selles piirkonnas on inimesed elanud ammu enne seda, kui üldse linnad leiutati. Arheoloogilised väljakaevamised on asustuse jälgi leidnud väga vanast ajast, mistõttu pakutakse, et kahejalgsed on siinkandis elanud vähemalt 21 000 – 30 000 aastat. Selline 9000-aastane vahemik on muidugi teaduslik väljend terminile „väga ammu, pagan seda täpselt teab, et millal“. Täpsemini dateeritud ajalugu algab 16. sajandist, mil seda piirkonda valitses Sirayade hõim ning esimesed
Rahulik kesknädala hommik
ülestähendused on säilinud Hiina kaupmeeste ja kalameeste kirjeldustest. Hiinlased hakkasid siinset kaldäärset kõrget liivavalli ja sellelähedast küla kutsuma Taioaniks just tänu selle Siraya-keelsele nimele („tau“ = inimesed ja „an“ = koht“) ning see pani kokkuvõttes nime kogu saarele. Tainan tähendab mandariini keeles Lõuna Taiwani.

Suhteliselt samal ajal hiinlastega kinnitasid siin kanda ka jaapanlased ning suures rahvusvahelise suhtluse puntras võtsid Sirayad kiirelt mõlemat kultuuri hooga üle. Seega sel hetkel, kui siia saabusid esimesed eurooplased (17. sajandi alguses), elasid rannikupiirkondades juba inimesed, kelle keelel olid väga tugevad hiina keele mõjud, kuid kes samas näiteks järgisid Jaapanist pärit tantō rituaale. Seda kõike soodustas loomulikult ka mainitud maadest alanud suur sisseränne.

Esimesed eurooplased, kes siin kanda kinnitasid, olid hollandlased, kes olid just ebaõnnestunud Macau ja Penghu saarte koloniseerimisel. Siin läks neil paremini ning Hollandi Ida-India kompanii kinnistaski piirkonna nimeks Tayouani, millest küll peagi sai mõneks ajaks Fort Zeelandia. Sellest sai kauplemispunkt Hiina ja Indoneesia (mis kuulus ka hollandlastele) vahel ning sõjaline tugipunkt võitlemaks hispaanlaste vastu. Hollandlased muidugi ei rahuldunud vaid ühe väikese linnakesega, vaid soovisid
Koxinga perekonna pühamu
tervet Formosa saart endale. „Ilha Formosa“ ehk „Ilus saar“ muide pandi Taiwanile nimeks portugallaste poolt, kes esimeste eurooplastena kaardistamata saare aastal 1542 üles joonistasid.

Mõnekümneks aastaks hollandlastel isegi õnnestus Taiwan endale krahmata, kuid siis tulid hiinlased ja lõpetasid selle nalja ära. Kusjuures huvitav on see, et stsenaarium, mis toimus siis, kordus tegelikult ka 20. sajandil. Nimelt oli 17. sajandi keskel Mingi dünastia just lüüa saanud ning algas Qingi dünastia periood. Ühe Mingi (ikka suure tähega ja ei ole mõeldud Ameerika naaritsat) admirali poeg Koxinga otsustas, et Qingi dünastia tuleb Hiinas kukutada ja parim viis selleks on Taiwanis kanda kinnitada, seal jõudu koguda ning siis mandri-Hiinat rünnata. Täpselt sama mõte oli ju Hiina vabariiklastel kommunistide suhtes, kuid mõlemal juhul läks plaan vett vedama. Koxinga tõesti võttis Tainani ära, ajas hollandlased välja ja rajas siia Tungingi kuningriigi, kuid samal aastal pani ta ka kõrvad pea alla ning paarkümmend aastat hiljem kasutas Qingi armaada ära sisemist
Sanguani tempel
võimuvõitlust ning alistas Tungingi laevastiku, mistõttu langes kogu saar kahesajaks aastaks Qingi dünastia võimu alla. Kuni siis jaapanlaste tulekuni.

Täiesti juhuslikult ja plaanimata sattusime oma jalutuskäigul Konfutsiuse templi poole just Koxinga poja poolt rajatud ning tema isale pühendatud perekonna pühamu juurde. No jäi lihtsalt tee peale. Tol hetkel me ei teadnud, et see on rajatud nii tähtsale Tainani ajalugu mõjutanud tegelasele, sest ühtegi ingliskeelset silti väljas ei olnud ning sisse ka ei saanud. Tundus lihtsalt üks väga stiilne, ajalooline hoone ilmetute kastmajade vahel.
Templite kohustuslikud elemendid - suur kell ja...

Küll aga astusime sisse selle hoone kõrvalmajas asuvasse Sanguani templisse, sest esiteks oli meil juba mitu päeva möödas viimasest templikülastusest ning teiseks tundus see väljast väga põneva hoonena. Ning kolmandaks oli lauspäike üsnagi jõuline, mistõttu templisse sisse minek natuke leevendas olukorda. Taoistlik pühakoda oli seest taaskord väga vinge ja efektne ehk siis täiesti standardne tempel. Jutu järgi oli hoonel vanust üle 300 aasta ning see oli loodud austama kolme Taevase impeeriumi kõrget ametnikku (täpselt nii neid seal infotahvlil kutsuti – officials). Taevaselt
...trumm

Ametnikult peaks saama õnnistust, Maa-ametnik (tervitused Maa-ameti rahvale!) annab patud andeks ning Veeametnik eemaldab kõik ebaõnne. Lisaks neile põhisägadele olid seal kujudena esindatud ka mõned väiksema kategooria tšinovnikud, kelle poole sai pöörduda seoses tervise, varandusliku seisu, ametikõrgenduse, abielu ja majapidamisteemadega. See viimane oli eriti huvitav. Et siis paned majapidamisteemade tüübi ette viiruki suitsema ja palud, et prügikast end ise välja viiks? Või et tekiks vähem tolmu? Absoluutselt ei soovi kellegi uskumusi
Kalevi šokolaadi stiilis bareljeef
solvata, aga see lihtsalt tundus minu mõtteis naljakas.

Kujud, trummid, kellad, viled, puunikerdused ja Kalevi šokolaadikaunistused (no need bareljeefid ON väga sarnased šokolaadide „Kalev“, „Linda“ jt pakenditele) vaadatud, jätkasime oma teed Konfutsiuse templi suunas. Ise endiselt päikese eest varjudes, jooksime ühe hotelli ees peaaegu otsa ehitud jõulukuusele, mille all kenasti ka kingipakid virnas. Ahjaa, advent algab ju kohe. Millegipärast see jõuluinstallatsioon jõulutunnet peale ei toonud, pakun, et asi oli selles, et välitemperatuur oli liiga soe isegi Eesti viimaste aastate
Pilkupüüdvad detailid
jõuluilma jaoks. Ning verivorsti ja seapraadi kartuliga ei olnud ka tükil ajal menüüdes näinud (ja isegi kui oleksid sarnased pildid kusagil eksisteerinud, oleks need road olnud raudselt kõik tofust tehtud).

Konfutsiuse templi juurde jõudsime siiski veel üsna normaalses seisus, sest kesklinna kõnniteed reeglina jooksevad katuse all ning päikest on võimalik päris edukalt vältida. Küll ei saanud aga enam normaalseks lugeda lapsel käes olnud kahe Muumide tegelase olukorda, sest need suutsid pidevalt end lapse käest lahti rebida ning tänavale kukkuda. Nagu te teate, on nii Muumitroll kui ka Piripiiga valged. Need mänguasjad aga ei olnud enam valged. Värvuses oli aimata veel valgeid toone, aga teisi toone oli juba selgelt rohkem. See koloratuurimuutus ei teinud muidugi mänguasju lapsele vähem armsaks, mistõttu nii need kui ka teine sett mänguasju (kaelkirjak
Konfutsiuse templi hooned
ja hiir), mis samuti olid reisi jooksul justkui mudast ja liivast läbi käinud, ehtisid kordamööda lapse käsi reisi lõpuni. Ettevaatavalt võib öelda, et nad iseeneslikult järgmistel päevadel puhtamaks ei muutunud, seega nii me siis käisime edaspidi ringi, lapse käes olevad mänguasjad justkui lähimast prügikastist leitud. Eks millegi arvelt tuleb need kauge maa reisud ju teha. ☺ Aga mis ei tapa, teeb tugevaks, ehk siis, kui neid vaadata kui immuunsüsteemi tugevadavaid meditsiinilisi lelusid, siis on kõik väga hästi.
"Pojalikkus ja õiglus"


Konfutsiuse templit otsustasime külastada seetõttu, et selle usuvoolu pühakotta polnud me varem jõudnud ning see erines selgelt budistlikest, taoistlikest ja rahvausundi pühamutest. Visuaalselt seisnes erinevus selles, et templiruumide sisemus oli äärmiselt lakooniline. Ruumidest puudusid kujud, lindikesed, kellad-viled, led-küünlad, kullatud puunikerdused ja mis kõik veel. Tegelikult on Kong Fuzi kujude presenteerimine isegi lausa keelatud, sest austusobjektiks ei ole mitte tema isik, vaid ideoloogia. Selle asemel olid näiteks ühe pühamu seinad täidetud kalligraafilise tekstiga ning selle rahulikuks lugemiseks ja lahtimõtestamiseks olid külalistele pandud ka toolid. Selles mõttes pole lakoonilisus muidugi imekspandav, et algupäraselt olid
"Hariduse paviljon"
Konfutsiuse templid tegelikult koolid. Ning see Tainani tempel oli kõige esimene kool Taiwanis, kuhu tulid õppima ja hiljem ka imperiaalset eksamit tegema kõik need, kes soovisid saada riigiametnikuks. Seni kuni see kool oli ainus Taiwanis, tuldi siia kokku üle terve saare, seega tõeliselt ajalooline paik.

Konfutsianism kui selline on põline Hiina usund, mille juured ulatuvad 2500 aasta taha, mil Konfutsius (hiinapäraselt Kong Fuzi ehk Meister Kong) elas. Esimene temale pühendatud tempel rajati vaid aasta pärast härra surma. Isand Kong oli filosoof ning oma eluajal suutis ta luua ning ka inimesteni viia sellise maailmavaate, mis on enamuse tänapäevaste Kagu-Aasia rahvaste identiteedi põhialuseks. Põhiteesideks on seal lojaalsus perekonnale ning
Hariduse paviljon väljast
vanemate austamine, moraalsus, õiglus, sotsiaalsete suhete korrektsus ja lahkus. Lisaks sellele on tema nimele kirjutatud suur hulk mõtteteri, kuid kuna enamust neist hakati kirja panema alles tükk aega pärast mehe lahkumist, pole ma päris kindel, kui palju neist briljantsetest arvamustest tema omad on. Kindlalt on aga konfutsianismi üks põhialuseid tees, et „Mida te ise enda jaoks ei soovi, ärge tehke teistele.“ Ning kindel on ka see, et määster Kong on üks maailma kõige rohkem mõjutanud inimene, sest lisaks idamaadele on tema filosoofia aluseks ka paljude õhtumaa mõtlejate hoiakutele ja mõttetarkustele.
Templi pargi elanik einestamas


Aga tagasi Tainani. Ehitati see tempel aastal 1665 ja rajajaks oli seesama eespool mainitud kuningas Koxinga poeg. Hoolimata kõigist võimuvahetustest, mis tulevikus toimusid, Konfutsiuse tempel muudkui kasvas. See paik oli oluline nii Qingi dünastiale, jaapanlastele kui lõpuks ka Hiina vabariiklastele. Kuna II Maailmasõja ajal hoidsid jaapanlased sõjamoona millegipärast just templite territooriumitel, muutusid need automaatselt pommitamiste sihtmärkideks ning nii sai ka Tainani Kong
Pagoodilaadne pühamu
Fuzi tempel kõvasti kannatada. Pärast Kuomintangi võimule tulekut aga toimus kiire taastamine, sest vabariigi ajal sooviti rõhutada hiina ajaloo ning kultuuri ülimuslikkust ning see väga oluline maamärk sai tähtsaks sümboliks, mida iga taiwanlane soovis külastada.

Tulles läänemaailmast ning kristlike mõjutustega komberuumist, on vahva näha kui praktilised ja maised osad jumalused on. Näiteks see hall, kus olid need kirjad seinte peal, oli kunagi pühendatud Kirjandusjumalale (hiljem muudeti see koolihooneks ning praegu on Kirjandusjumalale pühendatud aianurgas asuva pagoodilaadse pühamu teine korrus). Kirjandusjumalale!! Ma ei ole kursis, et kui arenevad tänapäevased idamaade usundid on, aga ma ei imestaks, kui kusagil oleks pühamud Andmejumalale, Kliimaisale ja Suurele suunamudijale.
Tagasihoidlikud katuseornamendid


Lapsele meeldis see paik väga… kuni hetkeni, kui keegi tahtis teda jälle oma perepildile laenata. Kuigi küsiti väga viisakalt ja üldsegi mitte pealetükkivalt, siis pärast soovi tüdrukule eesti keelde tõlkimist, pistis plika röökima. Tundub, et selline staariseisuses olemine hakkas teda vaikselt ära väsitama. Oleksin tahtnud jälle iseend pakkuda (no, et tulen selle väikese tirtsu asemel), kuid sel hetkel jäi julgusest ja edevusest natuke puudu. Usun, et nad oleksid kindlasti nõus olnud, sest see ju teeb sama välja – kas 2-aastane pikajuukseline nunnu tüdruk või siis kahemeetrine inimgolem. Puhtalt taiwanlastele omasest viisakusest oleksid nad nõus olnud. Või siis hirmust. ☺
Puna-kabeorav täispikkuses


Kuna järgmine sihtkoht – Shennongi tänav – asus ligikaudu pooleteise kilomeetri kaugusel, otsustasime jalavaeva vähendamiseks kasutada ühistransporti. Kõiketeadev google maps ütles, et bussipeatus on siinsamas nurga taga ja mitmed sealpeatuvad bussid viivad otse sihtkohta. Nagu arvata oli, kehtib ka siin Easycard, mistõttu ei pidanud hakkama mõtlema, et mis need piletid maksavad ja kust neid osta saab. Bussipeatuse samas leidsime üles ainult tänu guuglile, sest ühtegi sellele viitavat silti me tänavalt üles ei leidnud. Esiti arvasime, et ju siis nii on, et kõik teavad, et siit saab bussile, kuid kui 10 minutit hiljem meile sobiva numbriga sõiduvahend tuimalt mööda sõitis, oli selge, et siin nüüd guugel taas eksis. Või noh, mis tuimalt. Bussijuht nägi, et 3 paari säravaid silmi tahab bussile saada ning vehkis selle peale kätega ja raputas peaga, et ei-ei-ei, käige jala. Kuna lähim järgmine peatus asus suhteliselt lähedal meie sihtkohale, siis otsustasime sellest luksusest loobuda ning asusimegi jalgsi teele. Ikka päikese eest varjudes ning lapse kiirusega arvestades. Väikese kütusena ostsime ühest nurgapoest ka kimbu banaane, mis põhimõtteliselt läks kohe „paakidesse“ ära. Selle peale lubati meil isegi banaanikoored poe prügikonteinerisse panna, mille üle olen ma äärmiselt tänulik (sest prügikaste pole ka siin).

Shennongi tänavale jõudsime tegelikult üsna kiiresti, sest vahepeal soovis laps joosta (vanemad väga ei soovinud) ning siis soovis
"...edasi said vaid sõidutee kaudu."
jälle süles olla. Õnneks oli omal jalal kõndimist oluliselt rohkem. Kuna olime täna juba päris kõvasti ringi tatsanud, siis said tüdruku sülesoovid ka alati täidetud. Jah, see pani mu higinäärmed täiskoormusel tööle, aga kuna plika oli tõesti olnud väga tubli, siis ei saanud talle kuidagi ka ei öelda. Ilm oli tõesti väga kuum ja ega seal tänavatel õhk ei liikunud. Natuke võttis tempot maha see, et kõnniteed (mis enamuses jooksevad tänavaäärsete majade katuse all) on samas ka kohad, mille kaudu sõidavad rollerid oma parkimiskohale ning mis mõnes kohas olid lihtsalt autode või rollerite poolt kinni pargitud, mistõttu edasi said vaid sõidutee kaudu. Ehk siis last ei saanud nii või naa omapäi lippama lasta.

Shennongi tänav oli üllatavalt tühi, kuigi see on üks kohustuslikest vaatamisväärsustest, mis Tainani külastavatel turistidel palutakse üle vaadata. Enamus kauplustest ja ka söögikohtadest olid suletud ning rahvast oli vähem kui igal suvaliselt teisel tänaval. Paistis, et see on õhtune sihtkoht, sest näiteks jäi mulle silma üks mikropruulikoda nimega WE Drink Beer Company, kuid õllevabriku kaupluses
Kitsuke Shennongi tänav
toimetavad inimesed ütlesid, et uksed avatakse alles kell 4, seega selle tootja kraam jäigi proovimata. Siiski leidsime ühe avatud suvenirka, kus müüdi väga iseäralikke ja põnevaid postkaarte ning kuna need erinesid selgelt mujal nähtutest, ostsime terve pataka.

Õnneks olid mõned restoranid siiski avatud ning niimoodi me ühest tillukesest Jaapani söögikohast ennast leidsimegi. Tegemist oli paigaga, kus igast detailist õhkus sellist vana aja hõngu – kitsas ruum, tumedast puidust ja bambusest sisustus, mahe jaapani (või hiina) muusika, idamaised söögilõhnad. Lauad olid hästi madalad, aga selle eest olid toolivahed kitsad, selline paras inimtetrise mäng oli see minu istuma saamine. Koivad jäid siiski vahekäiku maha, sest no lihtsalt lauaalune ruumala < minu jalgade ruumala.

Eriliseks tegi olemise veel see, et pooled road menüüs olid tehtud angerjast. Kuna veeussi isu tol hetkel polnud, keskendusime teisele poolele. Naine võttis krevetid ja kausi riisi ning mina lihavardad, lapsele otsustasime siis mõlemast toidust midagi
Krevetikorvike
kombineerida. Selle tellimuse peale muutus aga teenindaja millegipärast väga murelikuks ja üritas meile midagi seletada. Kuna aga puudus keel, mida nii meie kui teenindaja oleks üheaegselt osanud, jooksis ta minema ja tuli tagasi telefoniga, kust võis google translatest lugeda, et „200 NT$ per nägu on miinimum“. Laps välja arvatud. Meie tellimus tõesti jäi sellele summale alla, aga kui me ühe salati juurde panime, tuligi 400 NT$ (ca 11,5€) kokku ja murepilved personali kohalt hajusid.

See, miks söök nii odav oli, selgus roogade saabudes. Sarnaselt mööblile, olid ka road pisikesed – minu lihavarrastel oli liha nii paari kidura tihase jagu. Krevette oli taldrikul kolm, aga need õnneks olid ausad. Ka riisi ja salatiga ei koonerdatud ning nii saime ikkagi kõhu kuidagi täis. Lapsele maitsesid krevetid ja riis kuidagi eriti hästi, mistõttu naisele vast üks krevetijupp jäi proovimiseks. Oleks juurdegi tellinud, kuid see valmistamine oli võtnud paraja aja ning ei viitsinud enam siin oodata.
Vana kooli majad ning pisipoed


Jalutasime hoopis tagasipoole ja võtsime jäätisekohvikust jäätist. Taiwanis müüdavad jäätised on praktiliselt kõik veganjäätised ning ütleme nii, et on selge põhjus, miks jäätist peaks piimast tegema – nii on ikka palju maitsvam. See ei olnud küll otseselt halb, kuid struktuur oli natsa veider ja maitse jäi pärisjäätisele selgelt alla. Põhjus, miks siin veganjäätist müüakse, on üsna lihtne – ligikaudu 90% taiwanlastest on laktoositalumatud (sarnaselt enamustele asiaatidele), mistõttu rahva (kõhu)tervise huvides on mindud lihtsama vastupanu teed.

Aga miks see Shennongi tänav üldse tähelepanuväärne on? Tegemist on linna ühe vanima tänavaga ja see oli ka uulits, mille kaudu kaupmehed ja meremehed kunagi sadamast linna ning ka vastupidi liiklesid. Ehk siis Shennongis on aegade algusest käinud
Ei saa läbi laternata
vilgas kaubanduselu. Vahepeal oli see küll veidi ära unustatud seisuses, sest vastupidiselt teistele lähedal asunud tänavatele seda ei laiendatud ega ka moderniseeritud, aga seetõttu säilis ka teatud autentsus, mistõttu nüüd on see taas populaarne paik. Kõik need poed, mille suletud uksi me saime siin vahtida, kauplevad peamiselt käsitöökraamiga ja õhtuti pidi see kitsuke uulits tavaliselt rahvast umbes olema. Kinnitada ma seda fakti ei oska, sest meie sattusime Shennongi tänavale vaid tol pärastlõunal.

Shennongilt välja jõudes sattusime suurele turule, mis oli nagu üks lõputu labürint ja võttis enda alla terve kvartali. Ühe puuviljaleti ees nägime paari omapärast frukti, mida varem pole kohanud – ühe nimeks tõlkis google translate gac ning teise nimeks water apple. Kui viimane oli päris maitsev, siis selle esimese osas üritas müüja meile midagi selgeks teha ja niipalju kui mina aru sain, siis seda mitte osta. Kuna olime siiski järjekindlad (sest see paistis nii isuäratav välja), lõi kaupmees lõpuks käega ja ise millegi üle
Gac ehk hiina kibekurk
naerdes ning naaberlettide müüjatele seletades ta lõpuks selle oranži muna meile maha ärima ka nõus oli. See ei ole kunagi hea märk, kui sulle ei taheta midagi müüa – see näitab kas seda, et see võib olla sulle ohtlik või siis seda, et sa ei oska sellega midagi pihta hakata. Gac õnneks polnud orgaaniline käsigranaat, vaid kuulus hoopis teise kategooria hulka ning tore olnuks juba ostes selle eestikeelset nime teada – vilja nimelt kutsutakse hiina kibekurgis. ☺ See ei jäta interpreteerimisele väga palju ruumi, et äkki on magus või midagi. Kasutatakse kibekurki peamiselt roogade valmistamisel ja rahvameditsiinis ning kuna me kõik selle saime teada alles hotellis, siis hoolimata vilja lahtiurgitsemisest, me sealt midagi söömisväärset ei leidnud.

Suure Matsutempli siseõu
Suur Matsutempel Tianhou (pühendatud Hiina jumalanna Matsule, kelle siinne tiitel oli Taeva kuninganna) oli viimane vaatamisväärsus, mille otsustasime enne hotelli tagasi suundumist üle vaadata. Kuigi tegu oli juba Matsu-teab-mitmenda templiga reisi jooksul, siis ikkagi kuidagi tõmbas nendesse, sest no ei saanud sellest atmosfäärist kuidagi küll. Kui nüüd küsida, et mis usundi pühakoda see oli, siis jään ma vastuse võlgu. Matsu on jumalanna nii taoismis, budismis kui Taiwani rahvausundites (hiina taustaga rahvausundites siis) ning tundub, et usklikud ise ka ei tõtta ennast rangelt kuhugi kasti panema, sest templit
Templi peaaltar
tutvustavad bukletid on selles osas üsna hajali jutuga. Ning on see siis tõesti ka nii oluline, Matsu on ikka Matsu. Ma ise klassifitseeriks selle taoistlikuks templiks, aga minu kui usundieksperdi arvamus võib sügavalt, aga selle eest tihti, ka ekslik olla.

Tänasel päeval on Taiwanis ligikaudu 400 Matsule pühendatud templit, kuid see Tainani oma oli kõige esimene. Ehitati see 17. sajandil, kuid esialgu mitte pühamuks, vaid ühe Mingi dünastia üliku paleeks. Pärast Qingi dünastia võimuletulekut ja Taiwani vallutamist tõmmati palee administratiivruumid
Matsu Tianhou ise
maha ja muudeti kompleks templiks, et Mingimeelsetel ei tekiks nostalgitsemispaiku (päris tore on kirjutada mingidest ja matsudest kui sõnadel on ka eestikeelne tähendus olemas ☺).

Kui me seal suu ammuli ringi jalutasime, tuli meile ligi üks soravat inglise keelt rääkiv kohalik ja surus kätte väikese templit tutvustava voldiku ning soovitas templi tagahoovis külastada üht väikest pühamut, mis õnnistab väikeseid lapsi ning aitab kaasa ka näiteks lapsesaamisele. Kuna meil üks väike laps siin käekõrval oli ning kuigi me põhimõtteliselt olime ühe teise
Viirukialus
meeskonna toetajad, siis astusime sellest väikesest toakesest ikkagi läbi. Ega head soovid ja õnnistused ei jookse kunagi mööda külgi maha, isegi kui pole selle usundi järgijad. Seal saime väga lähedalt jälgida ka üht omamoodi riitust, kus palvetav inimene viskab altari ees põrandale mingeid väikeseid puust klotse ja siis vaatab, et mis tuli. Ilmselt oli see selline omamoodi sakraalne otsingumootor, kus peas formuleeriti küsimus, „sisestati“ see klotsidesse ja siis jumalused vastasid. Vahva oli ka see, et mõnikord kõrvalseisjad kõõritasid nii, et peaaegu silmad koopast väljas, et näha, et mis teine sai.

Templist väljudes nägime veel üht rituaali, mida siiani polnud veel kohanud ja mis vist on üks keskkonnavaenulikumaid usuriitusi üldse. Asi käib nii, et ostad templist mitu suurt pakki paberit (paberi näevad
Suur Matsutempel ja "rahakorsten"
välja nagu kollased salvrätikud), astud pühakojast välja ning viskad need pakid siis templi kõrval asuvasse kõrge korstnaga ahju. Ning kui ma mõtlen pakk, siis pean silmas sellised 10-15 cm paksuseid paberiklotse, mida üks inimene tuhastas vähemalt 4-5 tükki. Reeglina oli nendele ka midagi kirjutet ja ahju juures oli isegi väike järjekord. Kõige austuse juures tekitas selline õhu kütmine küll teatavat nõutust ja ka väikest ahastust. Äkki saaks kuidagi teistmoodi? Selle traditsiooni võiks nüüd küll digitaalseks muuta (või siis ahjude juurde ehitada pisikesed elektrijaamad), sest ma isegi ei kujuta, et mis on see puiduhulk, mille hiinlased (nii siin kui sealpool Taiwani väina) lihtsalt niisama iga-aastaselt ära põletavad.

Hiljem natuke asja uurides selgus, et see paber on niinimetatud vaimude raha, mida aetakse ahju esivanemate austamiseks. On olemas erineva väärtusega rahasid ning selline põletamine peaks tagama, et lahkunud eellastel oleks teispoolsuses piisavalt vahendeid, et end seal mugavalt tunda. Oota, misasja, pärast surma läheb ka raha vaja? Mingit pensionijärgset sammast ei saa selleks tarbeks teha? Kes ütles, et rikkusi ei saa hauda kaasa võtta? Igatahes on kokku arvestatud, et ainuüksi Taiwani templid teenivad aastas selle valeraha müügist
ligikaudu pool miljardit USD-d (!!!) aastas. Kuna selline neljast viiest suurest patakast plokk vaimuraha maksis umbes-täpselt mitte midagi (3 NT$ ehk alla 1 eurosendi), siis on äraköetavad kogused tõeliselt meeletud. Kui elektrijaama tegemine ahjude juurde võib-olla tõesti on liiga kallis ja keeruline, siis ühe äpi tegemine, kus saad virtuaalset vaimuraha osta ja seda teispoolsusesse ka tasuta üle kanda, ei tohiks tänapäeval olla küll mingi teema. Kaua need esivanemad seal teispoolsuses siis selle sularahaga jändama peavad? Teeme kontod, otsekorraldused, puutetundlikud (ja –tundmatud) kaardid ning välkmaksed – toome teispoolsuse 21. sajandisse ja säästame siinpoolsuse loodust! See ju peaks kõigile ok olema.

Templi ees oli aga vahepeal alanud mingi protsessioon. Mängiti pasunaid, taoti gongi ja trumme ning taidlusrühm oli ka ühtemoodi riides ja lindikestega ehitud. Mängiti mõned lood, võeti templist mingid väikesed kujud manu ja jalutati kitsukesi tänavaid pidi suure tee äärde, kus ootas pillimehi suur tuuribuss ning läinud nad olidki. Loodetavasti polnud tegemist eriti efektse ja ekstravagantse templirööviga ning neil oli õigus neid kujukesi endaga kaasa võtta. ☺ Templi ees loobiti nende auks (või siis kellegi
Chihkani torn ehk Fort Provintia
teise auks) ka peotäite viisi paugukaid. Laps, nagu tegelikult meiegi, vaatas suure huviga, sest jälle midagi teistsugust ja omapärast. Sellega aga meie ennelõunane Tainaniga tutvumine ka lõppes ning asusime otsima parklat, kuhu auto jätsime. Lapse magamisaeg oli kätte jõudnud ning pärast nii pikka kõmpimist tuleb tal kindlasti väga hea uni. Möödaminnes tegin ühe pildi veel ühest vaatamisväärsusest – Chihkani tornist ehk Fort Provintiast – mis oli kunagine hollandlaste eelpost ning mida on pärast loomist mitu korda ümber ehitatud, kuid pildiga ka kogu tutvumine piirdus.

Kui naised-lapsed said tuppa ära toimetatud, vinnastasin kaamera ja linnujaht võis alata. Taijiangi rahvuspark ja selles asuv Sicao märgala oli see sihtkoht, mille järgi ma Tainani öömaja sättisin ning nüüd oli siis hetk käes, kus sai näha, et kas plaan oli tegemist väärt. Google Maps otsustas mind sinna
Punajalg-tilder
suunata mööda Tainani põhjaserva sõites, mis tähendas mõnda aega linnaliikluses jagelemist, järgmised korrad olin juba targem ning läksin teiselt poolt, kasutades suurt magistraali. Õnneks kaotasin nii ainult mõned minutid, sest märgala keskus oli vähem kui 10 kilomeetri kaugusel.

Kuigi ma teadsin, mis mind ees ootab, siis esimene vaade sellele piirkonnale lõi pahviks. Suurusjärgus 300 km2 Tainanist põhjapoole jäävat rannikuala (20 km pikk, 15 lai) on aegade jooksul muudetud üheks suureks vesiviljelustsooniks. Kogu see piirkond koosneb suurematest või väiksematest tehisbasseinidest, mille vahel jooksevad väikesed teekesed. Taijiangi läbib vaid
Siidhaigur
paar suuremat teed, suurema osa moodustavad sellised 1,5 auto laiused asfalteeritud rajakesed, kus võid ilma kaardita niimoodi ära eksida, et üldse ei pea pingutama ka. Tõsi, see ei ole puhtalt põllumajandusala – siinsete tiikide kallastel elavad ka inimesed (enamasti väikestes hüttides), loomulikult leiab Taijiangist ka templeid ning isegi tehnopargi (kus muide valmivad Taiwani tehnoloogiamajanduse tippteosed – pooljuhtidest kuni kosmosetehnoloogiani välja). Samas kui vaadata seda regiooni kasvõi google mapsi kaardi pealt, on näha, et vett on siin kõvasti rohkem kui maismaad.

Soorüdid
Suur miinus (linnupildistamise seisukohalt) aga ilmnes kohe, kui Sicao märgala keskusesse kohale jõudsin. Nimelt olid väga paljudel nendel teekestel, kust pääseb sinna tehisjärvekeste paradiisi, keelumärgid ees. Siit ei saa ja see on kinni ning see teeots unusta üldse ära. Mõtlesin, et kas tõesti nüüd purustatakse minu unistus märgala lindude pildistamisest mõne „Eratee“ märgiga, kuid õnneks see siiski nii ei olnud. Juba nendel märgala keskust ümbritsevatel tiigikestel leidsin väga vilka linnuelu ning peagi leidsin ka paiga, kus sain auto parkida ühe tiheda
Naaskelnokk
mangroovirivi varju, aga autoakna kohal oli võpsikus väike ava, kust avanes otsevaade mudasele järvekaldale, kus toimetasid kahlajad. Põhimõtteliselt oli see ideaalne koht – sain objektiivi toetada autoaknale, linnud olid 3-4 meetri kaugusel ning kuna nad ei näinud, et ma ennast sinna ära parkisin, siis tegeleti rahulikult oma asjadega. Kui üks tüüp kaadrist välja jalutas, võis kindel olla, et kohe jalutab teine sisse. Liiginimestik ja mälukaart täienes väga kiirelt.

Poole tunniga fikseerisin ära, kes siin liiguvad ning avastasin mangroovihekist veel paar avaust, kus näiteks hommikul võiks pikema varitsuse teha ning siis otsustasin veel mõned kohad skautida, et järgmised pildiretked täie ette
Veel üks siidhaigur
läheksid. Olgu öeldud, et inimesi selle märgala keskuse juures praktiliselt ei liikunud ning samas ei saanud siit kahjuks ka ligi ümbritsevatele tiigirägastikele (see oli olnud mu plaan A). Õnneks õnnestus plaan B ja lähedal asuvast teeotsast oli võimalik läheneda nii suurematele kanalitele kui ka ühele eraldatud tiigisektsioonile. Muuhulgas möödus see teeke kuulsast Sicao mangroovitunnelist, kuhu korraldatakse turistidele ka paadisõite.

See paik oli puhas kuld! Esiti mõtlesin, et kas minusugune võõras ikka tohib
Ööhaigru portree
sellele kitsukesele teekesele sõita, kuid kuna ühtegi keelumärki polnud, otsustasin proovida. Keelumärgi puudumise ilmselt tingis see, et selle ligikaudu 2,5 kilomeetrise ringi peal elas tiikide kallastel nii 10-15 peret. Tee polnud kordagi väga palju autost laiem, kuid enamasti polnud ta ka autost kitsam, mistõttu kannatas sõita kenasti. Liikluse puudumine tähendas ka seda, et sain rahulikult põhitegevuse (ehk siis pildistamisega) tegeleda. Ning tõesti seal kanti piltnikule ikka pidevalt kraami ette – nii vees kahlavaid karkjalgu, rüdisid, haigruid ja tildreid, kui ka põõsastikes passivaid teisi liike – bülbüle, harakööbikuid, priniaid, võrkamadiine ning mida kõike veel! Isegi rand-suitsupääsukese suutsin ühele bambustokile istuma sundida ning fikseerisin ära ka jäälinnu (istealus oli küll vilets, aga lind sai purki). Olin nagu väike poiss kommipoes (eeldusel, et sellele poisile meeldivad kommid).
Rand-suitsupääsuke


Neid tiigikesi lähedalt nähes selgus ka see, et tehislikkust on seal rohkem kui rubla eest. Esiteks on need loomulikult inimeste poolt loodud, kuid praktiliselt kõigis olid sees ka pumbad, mis vee värskena hoiavad. Ehk siis loodusfotode tootmise soundtrackiks oli pidev mulksumine või vee vulin. Kuna see linde ei seganud, siis ei häirinud heli ka mind. Kasvatatakse siinkandis väidetavalt kõike, mida tiikides kannatada kasvatab, kuid peamiseks toodanguks pidid olema tilaapiad, rannakarbid, krevetid, angerjad, austrid, piimkalad ja hiidahvenad. Lisaks pidid ka rannikulähedasel merel olema suured kalakasvandused, seega vesiviljelus on Taiwani jaoks SUUR majandusharu.
Tainan paistab


Paaris tiigis oli kalasid lausa niipalju, et käis paras mäsu, kuid pildile sain hoopis ühe väikese kalmaari ning selle eest tuleb tänada väikepütti, kes selle oli endale noka vahele saanud. Korralik win-win olukord – lind saab kõhu täis ja minul hea meel tabamuse üle. Fototiiru lõpetasin selle sama mangroovipõõsa juures, kus ka alustasin, sest see oli üks väheseid paiku, kus oli veel piisavalt valgust (tänu väga suurtele ja lagedatele tiikidele), et teravaid pilte saada. Kella 5 paiku aga tõmbasin otsad kokku ja ligikaudu 15 minuti pärast keerasin juba oma hotellitoa garaaži. Vilksamisi nägin niimoodi ära ka Tainani tipptunni, kuid õnneks lähenesin linnale väljastpoolt ja kogu liiklusvool tuli mulle vastu. Rollerite hulk on ikka tõeliselt hämmastav, see 14. novembri jutu juures viidatud video oli siin tõelisus – rollerite rajal põhimõtteliselt oligi katkematu kaherattaliste vool. Sajad ja sajad ja sajad motikad. Aga panen siia veel väikese valiku pärastlõunal tehtud fotodest (isegi kõik erinevad liigid ei saa siin ära näidatud, kogu Sicaos tehtud piltide kollektsioon jõuab aegade jooksul aga kindlasti mu fotoblogisse).
Võrkamadiin
Harilik karkjalg






Tait
Väikepütt kalmaariga

Pugal-harakööbik
Jäälind

Lammitilder
Punakael-rüdi

Naispere just ärkas ning selleks, et tütrele vunk sisse saada,  vedelesime veel natuke toas. Kuna tänane lõunasöök oli olnud selline nii ja naa, siis oli kindel plaan teha tugev õhtusöök (paar dieedinõustajat ilmselt praegu minestas). Selleks, et mitte piirduda ühe-kahe konkreetse roaga, vaid lüüa hambad sisse piirkonna toiduvalikusse laiemalt, tuli ette võtta jalutuskäik Wushengi ööturule. Seda ideed toetas meteoroloogiline nähtus nimega „soe õhtu“ ja geograafiline situatsioon koondnimetusega „see turg on ju nii lähedal“. Pool kilomeetrit hiljem olimegi kohal ning Wusheng, kus väidetavalt on 250-300 müügikohta, kihas rahvast. Kooslus oli samasugune kui olime Hualienis näinud – pool oli toidu all ja ülejäänud oli pühendatud kõiksugu kirevale nodile ning igat sorti laada meelelahutusele.

Selleks, et ootel kõhtudest esmane ärevus välja saada, võtsime ühelt grillimeistrilt kolm vardakest – üks oli lihaga, üks oli viineritega
Väga maitsvad liharullid!
ning viimane kõige tõenäolisemalt kanasüdametega. Kõik (sealhulgas kaagutajate põksujad) olid väga maitsvad ja võimaldasid järgmisi söögilette vaadata veidi kainema pilguga. Siiski ei saanud naine kuidagi mööda jalutada müügilauast, kus müüdi grillitud austreid - 100 NT$ (ca 3€) eest sai 7 tükki. Kui niimoodi poolmuidu kulinaarset kulda ära antakse, oleks ju praktiliselt kuritegu lihtsalt mööda jalutada.

Lapsele jäid silma aga kalakesed, samasugused nagu ta ka Hualieni ööturul juba oli näinud. Täiesti elusad kalakesed, kes ujusid akvaariumi sees ja keda sai siis kahvaga kinni püüda ning kes püügiperioodi lõppedes valati akvaariumisse tagasi. Kui Hualienis veensime lapse ümber, et ärme häiri kalakesi, siis siin võttis laps selge seisukoha ja keeldus seisukohast enne edasi minemast, kui saab ka väikeseid kalu püüda. No olgu – 30 NT$ (ca 1€) eest saime ühe kahva ja akvaariumi kümneks minutiks endale ning laps lustis täie raha eest. Tundub, et gupid on kõvasti harjutanud kahva eest põgenemist, sest neid saadanaid polnudki nii lihtne kätte saada. Kuigi akvaarium praktiliselt kihas kalapudist. Neli-viis tükki õnnestus siiski ette nähtud aja jooksul kinni püüda ning laps oli selle üle väga õnnelik. See muidugi ei tähendanud seda, et 10 minuti täitumisel oleks akvaariumi juurest lahkumine lihtne olnud. Tahan veel, tahan veel, tahan veel…

Kuna nüüd oli päris mitu minutit juba ilma toiduta ringi käidud (austrid tulid hotelli kaasa), siis puhtalt antropoloogilisest huvist otsustasime ära proovida Taiwani hot-dogi, mis paistis olevat turu hittroog. Välimuselt paistis see olevat hot-dogi saiake pulga otsas, kuid õnneks oli igaks juhuks sinna sisse ka viiner koos ketšupiga ära peidetud. Sai selle imelooma kätte 20 NT$ (ehk siis sentide) eest ja ainus küsimus minu peas oli, et milleks see tokk? Maitses nagu hot-dog, nägi välja nagu hot-dog ja see väike sisse torgatud pulgake seal lisaväärtust küll ei andnud.
Wushengi ööturu melu


Turu keskel oli söögikauplemise epitsenter ja seal oli ka kõige suurem rahvamass. Põhimõtteliselt oli võimalik liikuda ainult ühes suunas – selles suunas, kuhu rahvas liikus. Kui sul tuli mõte, et lähed tagasi näiteks üle-eelmise müügileti juurde, siis see puht füüsiliselt polnud võimalik. Oli võimalik kas müügileti ees seisma jääda või siis edasi liikuda. Samas siinkandis olid ka kõige põnevamad road. Näiteks hankisin ühelt             grillmeistrilt 150 NT$ (ca 5€) maksva liharulli. Kuna liha oli selles rullis kõvasti (rulli sees oli mingi kapsalaadne ollus), siis oli „krõbe“ hind ka põhjendatud. Arvestades tüdruku erihuvisid, otsustasime, et hangime krevette ka. See polnudki kõige lihtsam ülesanne, kuid lõpuks siiski leidsime ühe koha, mis kauples mereandidega. 10 grillitud hiidkrevetti – 200 NT$ (ca 6€) ehk siis õhtu kalleim roog. Krevetimüüja andis plikale lisaks kingituseks ühe lumekrabi tüki proovida ja see oli kadunud enne, kui ma jõudsin öäkk öelda. Taaskord tuleb tõdeda, et söögisoolikas on tulnud emalt. ☺

Aga väga efektne müüginipp müüjalt, aplodeerin. Nii oli meie toidukotis peagi ka karp lumekrabi ribasid (100 NT$). Toitude kokku ahnitsemise orgia lõpetasime karbikese pelmeenidega, mille peale läks käiku siis veel üks sajane (endiselt 3€). Nüüd on küll küll.
Õhtune saak
Teel hotelli tuli veel läbi teha üks mänguväljaku kadalipp (sest see oli täiesti sobimatult sinna tee äärde püstitatud), kuid peagi olime oma efektses toas head ja paremat nautimas. Mõtlesime, et joome kõrvale Hwu Meei poolt meile jäetud tasuta jooke, kuid parem oleks olnud, kui me poleks neid proovinud. Kõige parem neist nägi välja nagu Coca-Cola, kuid maitse oli nagu hambapastasegune suuloputusvesi. Pärast kasutamist. Väikese mulliga.

Nagu arvata oli, panime toitu kokku ostes natuke üle ning nii jäi siit ka hommikuks midagi. Leiva luusse laskmiseks kobisime lapsega taas mullivanni ning vedelesime seal terve tunnikese, naine sai taas massaažitoolis naudiskella. Mulistamise kõrvale vaatasime natuke ka hiinakeelseid multikaid. Keelebarjäär ei seganud tütart mitte üks raas, mistõttu sain kõvasti pahandada, kui julgesin mingi täiesti arusaamatu ja tekstirohke multa puhul kanalit vahetada. Kella 10 paiku läksid naiskad jälle magama ning mullivann oli minu päralt.

Kuna homne öö oli Tainanis viimane, siis otsustasin tegeleda meie järgmise sihtkoha – Alishani rahvuspark kõrgmäestikus – majutuse otsimisega. Tripadvisorist ja booking.com-st vaatas mulle vastu üsna trööstitu pilt – otse Alishani rahvuspargi keskuse südames (mis oli ainuvõimalik paik ööbimiseks, kui tahad rahvuspargi matkaradasid juba varahommikul nautida) oli vähe hotelle, aga selle eest olid nad kõik väga halvad. Kõige parema ja rämekalli (alates 350€/öö) parimad hinnangud kõlasid umbes nii, et kohutav kogemus ja nõme personal, kuid hotell on ilusa koha peal ning aknast oli lummav vaade. Ülejäänute (kokku on selles väikese külakeses ligikaudu 10 hotellikest) keskmine hinne algas enamasti ka kahega (maksimaalselt oli võimalik 5 punkti saada) ning paljudel ka ühega. Sellist negatiivsete hinnete ja kommentaaride kontsentratsiooniga turismisihtkohta pole ma varem näinud. Põhimõtteliselt jäi mulje, et kui avad seal majutuse, kus otseselt kliendile tervituseks näkku ei sülita, korra kuus põrandad niiske lapiga üle käid ja talveks kütet välja ei lülita, oled konkurentsitult number üks tegija turul. Praktiliselt iga hotelli all oli mõni kommentaar, et „väldi, Väldi, VÄLDI!!“ või et „Tuba haises rõvedalt, mille peale teenindaja suunas mind nurgapealsesse poodi maski ostma“. Mõlemad on muide reaalsed külaliste hinnangud.

Seal sita sees sonkides oli peagi selge, et pärleid Alishanist ei leia. Ning kuna paik asus kõrgmäestikus, siis ei olnud ka varianti võtta majutus järgmisest külast, sest see küla asus pika ja kurvilise autosõidu kaugusel. Selleks, et paigast maksimumi võtta, pidime seal ööbima ning lõpuks valisin nendes jubedustest kõige vähem õudse välja. Mis oli kirjelduste järgi siiski parajalt ilge. Nüüd kui terve reisi kõige kallim öömaja (fakt!) broneeritud, kirjutasin veel veidi reisipäevikut, panin hommikuseks fotoretkeks asjad valmis ning kobisin samuti magama ära. Tuli ju nautida kvaliteetse öömaja (no soe tuba ja pehme voodi näiteks) eeliseid niikaua, kui veel saab.

Tainani jalutamised

Päevatoimetused kokku


Kommentaare ei ole: