Meie hommik pealinnas
algas mõistlikul ajal, sest äratuskella tol päeval ei tarvitanud ning plika
põõnas kah kummalisel kombel
Öömaja esine magistraal
suure hommikuni välja. Hommikuse söögi eest
hoolitses seekord naine, kes tõi nurgataguselt (kohamäärus, mitte omadussõna) toidutänavalt
suuri aurutatud pelmeene ehk niinimetatud supipelmeene ehk Xiao Long Baosid
ning lapsele praemuna. Supipelmeenid on sellised titerusikasuurused ning meil
oli valikus 2 versiooni – lihaga ja kapsaga – ning mõlemad olid täitsa
maitsvad. Supipelmeenideks nimetatakse neid seetõttu, et aurutamisel toodavad taigna
sisse keeratud pätsid väga palju leent ning kui sa hammastega pelmu naha
kallale lähed, võid kindel olla, et see kõik hakkab välja voolama.
Üle tee asus pearaudteejaam
Põhimõtteliselt siis tegemist sama tootega, mis Gruusia hinkaalid.
Maod manti täis, võtsime
suuna päeva esimesele vaatamisväärsusele - Chiang Kai-sheki memoriaalile. Kuigi
see asus kõigest 1,5 kilomeetri kaugusel, otsustasime sinna sõita metrooga ja
käimisjõudluse (eelkõige lapse oma) jätta tagasituleku peale. Lisaks uhkele
endise riigijuhi memoriaalile asusid samas kohas ka vinge arhitektuuriga
Taiwani rahvusteater ja kontserdimaja, seega selle külastuse järel saime päris
mitu lõiku reisiplaanist maha kriipsutada. Kusjuures plaaniks A oli meil täna
olnud hoopis kunagise maailma kõrgeima hoone – Taipei 101 – külastamine, aga
pilk koduaknast välja näitas, et see maja oli kadunud! Taipei idaosa oli katmas
udu/sudu ning 400 meetri kõrgusele pilve sisemust kaema ei viitsinud minna. Ehk
homme või ülehomme on paremad tingimused.
Esimene vaade Rahvusteatrile
Taipei tähtsaim väljak,
kus memoriaal ja kultuurimajad asuvad, kannab sama nime, mis Tallinna tähtsaim
plats – Vabaduse väljak. Lisaks eelmainitud majadele, on oluliseks maamärgiks
ja pilgutõmbajaks ka peasissepääsu tähistav võimas ja elegantne kaarvärav.
Igatahes kui me seal teatri nurga taga metroojaamast maapinnale naasime, lõi
kogu see kirevus, avarus ja majesteetlikkus korraks isegi pahviks. Kui
kodumaine Vabaduse väljak on argipäeviti lihtsalt üks tavaline väljak, mille
kõrval seisab konstantselt rikkis
Taiwani Rahvusteater ja...
tuledega suur rist, siis Taipei priiuseplatsil
on üritatud ikkagi kajastada Hiina kultuuri tuhandete aastate pikkust ajalugu
ning püütud riigi kunagisele ainuvalitsejale tekitada pompöösne mälestuspaik.
Ning mõlema aspektiga on minu hinnangul õnnestunult hakkama saadud.
Kogu see ala arendati
välja pärast supriimliider Kai-Sheki surma ning loomulikult ei olnud sellisel
puhul kohane koonerdada. Kuigi peegelpildis teine teisel pool platsi asuvad
teater ja kontserdimaja tunduvad eemalt vaadates identsed, siis nipet-näpet on
neis hoonetes ka siiski erinevat (kõige rohkem erineb vast katusejoon). Avati
need rahvuslikud ikoonid aastal 1987
...kontserdimaja
ning omal ajal olid nad esimesed moodsad
esitluskunsti hooned terves Aasias. Moodsad on nad siis ilmselt seestpoolt,
sest nagu piltidelt näete, on väljas hoitud ranget Hiina paleearhitektuuri
joont. Sambad, kaarjad katused, kontrastne värvigamma ja mõnus liigendatus. Kui
mõnikord võib sellise ajaloolise stiili matkimine kukkuda välja väga veidralt
ja isegi halvasti, siis mulle need konkreetsed hooned küll väga meeldisid. Taichungi
ultramodernne teater oli ka äge, kuid seda olulist väljakut raamima sobisid
need kaks „iidset“ paleed suurepäraselt.
Mõlemas hoones võib
korraga pidada kaht suurt etendust samaaegselt ning kontserte ja etendusi
peetakse platsil ka vabas õhus. Lisaks põhitegevusele on nendes hoonetes veel
ka galeriid, restoranid, raamatukogu ja kauplused. Sarnaselt Tallinna
nimekaimuga, oli ka Taipei platsil enne vabaduse
Vabaduse Väljaku kaarvärav
saabumist teine nimi ning seal
oli selleks loomulikult Chiang Kai-Sheki (edaspidi ka CKS) väljak. 1990.-tel, kui Taiwanis tuli vabadusetuhinal samuti hoog sisse ning rahvas soovis
Kuomintangi poolt kehtestatud ühe partei diktatuuri lõppemist, toimusid
suurimad (rahumeelsed) meeleavaldused just siin. Kuna rahva soove lõpuks
kuulati ja 1996 toimusid riigi esimesed tõeliselt vabad valimised, siis sellest
tulenevalt muudeti 2007 ära ka väljaku nimi.
Kuigi taevas paistis
ümberringi pilves olevat, siis just meie kohal siras päike täiest jõust ning
ainsaks looduslikuks medikamendiks ärasulamise vastu oli väga tugev tuul. Last
selline kuumus aga kuidagi ei heidutanud, pigem vastupidi. Ta oli energiat pealaest
jalatallani täis ning väljendas seda läbi edasi-tagasi jooksmise. Kuna kell
lähenes 11-le ja igal täistunnil toimub
國家戲劇院 ☺
memoriaalhallis sees vahtkonnavahetus,
siis seadsime sammud sinnapoole, et ka sellele rituaalile pilk heita. Reeglina
on need tseremooniad üle maailma üsna sarnased – uued püssimehed tulevad ja
vanad lähevad ära – sellegipoolest oleks huvitav siinseid, aasialikke nüansse
näha.
Kaisheki mälestusmaja on
ehitatud selline, et kellelgi ei teki isegi küsimusepoegagi, et kas CKS oli
tähtis mees. Oli valmis joonistatud üks suursugune maja, see ruutu võetud ja
pärast veel kümnega korrutatud. See, et mõne riigijuhi auks säärane koloss
ehitatud on, näitab kohe kätte, et ilmselt demokraatilise eluviisiga sellel
maal tol ajal ei liialdatud. Loomulikult kubises see valge kuubik sümbolismist.
Eriti karmid meie jaoks olid need eluaastaid tähistavad 89 astet, mis halli
peasissepääsu juurde viisid. Tahtmata olla
Chiang Kai-Sheki memoriaalhall
pahasoovlik, siis tänasel tulisel
päeval tekkis ronides küll mõte, et poleks ju midagi hullu olnud, kui härra
oleks veidi lühema elukaarega olnud.
Sinine kivikatus on
kaheksanurkne, sest number 8 on Hiina kultuuris jõukuse ja hea õnne sümboliks.
Ehk siis tehes lihtsa kultuurilis-matemaatilise arvutuse, annab kahe halva
(milleks oli siis number 4) kokkuliitmine väga hea asja. Siinne arhitektuur
(loe: arhitekt) on kõvasti laenanud ka elemente Mandri-Hiinas asuvalt Sun
Yat-Seni mausoleumilt, sest Yat-Sen oli Kuomintangi partei rajaja ning teda
kutsutakse Taiwanis Rahva Isaks. Yat-Sen on muide suure au sees ka
Rahvavabariigis, sest ta aitas kukutada Qingi dünastia ning väidetavalt unistas
ühtsest, sotsialistlikust Hiinast (ehk siis ka
89 astet
Hiina kompartei peab teda enda
vaimseks isaks). Kai-Sheki osas oli aastaid Hiina RV-s suhteliselt ühene
seisukoht – tegemist oli vanakurja endaga. Viimasel ajal on aga ka selles osas
muutunud vaated leebemaks, sest esiteks oli CKS ikkagi hiinlane ja teiseks
võitles ta II Maailmasõja ajal vägagi edukalt ülekaaluka verivaenlase Jaapani
vastu.
Aga kes ta siis oli, et kesklinnas
nii suur kinnisvaraarendus tema auks ette võeti? Chiang Kai-Shek ehk Chiang
Chung-cheng ehk Jiang Jieshi sündis aastal 1887 ning oli üle poole oma elust
Hiina Vabariigi juht. Aastatel 1928-1949 siis terves Hiinas ja 1949-1975
Taiwanis. Ta oli suur antikommunist ning oma valitsemisel lähtus põhimõttest,
et ainus hea kommunist on surnud kommunist. Selle ideoloogia elluviimine
tähendas kohati ka väga suuri
Aga silmad on tal nii lahked ja head...
tapatalguid, mistõttu tänapäeval vist pole enam
väga palju neid, kes CKS-i suureks kangelaseks peavad. Näiteks konfiskeeris
vabariiklik valitsus suure ikalduse aastal Henani provintsis enamuse talunike
viljast ja müüs selle maha, et enda tegevust finantseerida. Selle tulemusel
hukkus arvatavasti 2-2,5 miljonit inimest. Veel suurem hukkunute arv tekkis aga
sellest, et Vabariiklik Armee röövis Hiina vähemuste hulka kuuluvaid mehi ning
sundis neid sõjaväega liituma. Ettevalmistavatesse laagritesse jõudsid meestest
aga heal juhul pooled, sest sööki ja vett ei viitsitud nende peale esialgu
raisata. Niiviisi jättis elu üle 4 miljoni mehe. Nagu näha, ei olnud CKS
otsustest tulenevad
Memoriaalhalli lagi, keskel Kuomintangi sümbol
tragöödiad niisama ajaloolised joonealused juhtumid, vaid
elu jättis hoomamatu hulk hiinlasi.
Kuigi Kaishek võitles
vihaselt punaste vastu, ei tähenda see seda, et ta ise oleks olnud suur
rahvamees, kes paitas lastel päid ja aitas külameestel kanalat ehitada. Nii
suure ja võimsa riigi liidriks saamine ja olemine eeldab ikka väga selgelt
marssalikepikese põues olemist ja CKS-l oli see ka loomulikult olemas. Ning
mitte kepike, vaid korralik palk, ja mitte põues, vaid mõlemas käes.
Põhimõtteliselt olid Chiang Kai-Shek ja kommunistide juht Mao Zedong vägagi
sarnased – mõlema vaimne isa oli Sun Yat-Sen, mõlemad riietusid nagu Yat-Sen
(hall ürp) ning mõlemad valitsesid oma riike samamoodi. Vahe oli lihtsalt
selles, et CKS oli parempoolsete vaadetega,
Kuomintangi päike särab ka Taiwani lipul
Mao aga kommunist. Kui
kommunistlikku Hiinat valitsevast diktatuurist teavad kõik, siis tegelikult oli
samasugune seis ka Taiwanis (muide, enne seda kui Mao hiidportree Pekingi
Tianmeni väljakule üles pandi, rippus seal Kai-Sheki sama suur pilt). Ajaloost
kirjutasin ma pikemalt 12. novembri Taipei jutus. Alles 1987 lõppes Taiwanis 38
aastat kestnud komandanditund ning rahvas sai hakata veidi vabamalt hingata.
Ehk siis tegelikult on
tegemist väga vastuolulise isikuga ning seda ka tänapäevases Taiwanis. Kui
Kai-Sheki partei Kuomintang (mis praegu on
Valvab kuju
kummalisel kombel üsna Mandri-Hiina
meelne) jätkab endiselt tema ülistamist, siis konkureeriva demokraatliku partei
(mis täna Taiwanis valitseb) valijatele pole mõtet „rahva isa“ juttu ajada. See
kõlaks umbes sama targalt kui, et Karl Vaino oli Eesti vabadusvõitleja number
üks. Selle vahega, et Vaino teadaolevalt ei lasknud oma riigi inimesi
hulgaliselt maha nottida, Kai-Shek aga opositsiooni olemasolu ei talunud. Ehk
siis kui Mandri-Hiinas tema staatus vaikselt tõuseb, siis Taiwanis on trend
vastupidine.
Memoriaal on
sellegipoolest alles ja suur turismiobjekt, sest… no see lihtsalt on uhke
ehitis. Jõudsime halli jahedasse sisemusse minut-kaks enne vahtkonnatseremoonia
algust. Meelde jäi see performants sellega, et kõik käis aegluubis. Mitu korda
mõtlesin seal isekeskis, et kurat tee see samm nüüd lõpuks ära. Puki peal seisev sõdur tõstab
jala üles, sirutab välja, hoiab õhus (mina peas: pane
Vabaduse väljak, kaarvärav ja teatrimaja
jalg maha! PANE SEE MAHA!
AAA…) ja paneb lõpuks kirsa sahh samasse kohta tagasi, kus see just hoomamatu ajahetk tagasi oli olnud. Väikest (ok, mitte eriti väikest, sest JALG EI ULATU MAHA JU!) klippi saate siit alt ka vaadata. Hall ise oma võimsa CKS kuju ja
ootamatult lakoonilise sisekujundusega oli igati vaatamist väärt koht.
Kui need ligikaudu 10
minutit meie elust mööda said, kolisime ära memoriaali alumisele korrusele, kus
asuvad CKS elulugu tutvustav muuseum ja suvenirkad. Kuna meile selle brutaalse
türanni elulugu ülemäära huvi ei pakkunud ning laps ei olnud ka sellise näoga,
et tahaks mingile ammu-koolend onule kuulunud saapaid ja taskurätikuid vahtida,
siis astusime korraks sinna sisse ja sama kiirelt ka välja. Palju pikemalt läks
aga aega suvenirkades, sest eelinfo alusel pidid siinsed poed olema ühed
vähestest Taipeis, mis kauplevad ka Taiwani vanade müntide ja paberrahadega
ning see teave vastas ka tõele. Sisemine numismaatik oli kohe krapsti voodist
püsti ja kokkuvõttes jätsin poodi päris korraliku hunniku kehtivat raha, vastu
sain aga suure
Õpetaja ja õpilane - Yat-Sen ja Kai-Shek
karbitäie vanu münte, seti uuemaid (kuid haruldasemaid) münte
ning 3 komplekti vanu paberrahasid (ajast, mil CKS valitses veel tervet
Hiinat). Kodus laadungit sorteerides avastasin üllatusega, et Taiwani müntide
täielikust kollektsioonist jäi puudu vaid mõni üksik münt – ostud sisaldasid
ikka väga ammendavat valikut alates aastast 1949 kuni tänapäevani.
Kuna kell tiksus hooga lapse
lõunaune suunas, siis pärast osturallit seadsime sammud vaikselt öömaja poole
tagasi. Pilvesudu oli lõunaks suures osas ära hajunud, mistõttu päike kõrvetas
nüüd veel halastamatult. Õnneks laps oli
Supriimliidri Cadillac - number 0888
endiselt äksi täis ja muudkui lidus
sealsetel kõnniteedel edasi-tagasi. Vaba-aja veetmiseks täitsa tore paik. Mulle
jäi kripeldama see, et memoriaalhalli ette oli ülisuur munakujuline telk püsti
pandud (kus toimus mingi kultuuriüritus), mistõttu mul ei õnnestunud teha
sellist panoraampilti nagu oleks tahtnud. Aga sain õnneks ühel hetkel sellest
peetusest siiski üle ning suuremat mõlki see enesetundesse ei löönud. Samas –
miks nad just nüüd selle pagana kolaka siia püsti panid, kui meie siia tulime! ☺
Veidi väiksem kõrvalvärav
Täpselt poolel maal
korteri ja Vabaduse väljaku vahel, kohe parlamendihoone (Seadusandliku Yuani)
kõrval, asub Taipei üks suuremaid ja kiidetumaid suveniiripoode – Rahvuslik
Kultuursete ja Loovuslike Kinkide keskus (päris hea nimi). Kolm korrust meeneid
ja üldse mitte ülikõrgete hindadega. Olime küll terve reisi vältel siit ja
sealt kodustele kingituseks mõeldud kraami varunud, kuid kui selline kaubamaja
teele jääb, tuleb see loomulikult üle vaadata. Peab tõdema, et pakutava
kvaliteet oli pigem kõrge, sellist turukraami nagu pastakad, külmkapimagnetid
ja „Mina SÜDA Taiwan“
Üks rakurss veel
nänni väga ei olnud. Küll oli seal aga hulgaliselt
keraamikat, tekstiili, kunsti ja puitu (kunstipäraseks vormituna siis, mitte
halgude kujul) ning kuna me eile Yingges olime just ühe vaasi ostnud, siis
saime kohe ka hinnataseme ära mõõta. Sarnane Tai-Hwa vaas maksis siin ligikaudu
kolmandiku võrra rohkem, mis iseenesest oli päris hea tulemus, arvestades seda,
et tegemist oli ühe suure turistipoega Taipei kesklinnas.
Meie soetasime sealt 3
väikest pudelikest Taiwani ploominapsi, mis olid küll väga efektsetes
pudelites, kuid mille maitse oli emotsiooniskaala vastupidises servas (see
selgus kodus degusteerides). Aga mõte loeb ja pudelite suurused olid õnneks
dekoratiivsed, mistõttu ei pidanud kingi saajad väga palju
Fotogeeniline kontserdimaja
kannatama. Lisaks
kärakale leidsime sealt ka pisikese, aga kauni vaasikese, mis läks kodus samuti
ühte kingikotti. Sellega meie ostud ka piirdusid, aga kui tahta, siis leiab
sellest poest vägagi ammendava valiku väga hea kvaliteediga Taiwani suveniire.
Enne kodumaja uksest sisse
astumist otsustasime ühes pagariäris lõpuks ära proovida ananassikoogid, mida
igal pool müüakse ja mida inimesed näivad hulgi ostvat, aga mille soetamiseni
meie veel pole jõudnud. Nüüd siis võtsime paar tükki. Ning paar minutit hiljem
veel 4 tükki. Ah, et sellepärast siis ostetakse, et need raiped viivad keele
alla! Kui välispidiselt vaadata, siis tunduvad need sellised suhteliselt suvalised
saiakesed (see on ka põhjus, miks
Värav ja turismigrupp
me polnud neid viitsinud varem ka osta), kuid
nii kui hambad sisse lööd, avaneb justkui teine maailm. Ma ei tea, kuidas nad
neid täpselt teevad, kuid kõik oli nii balansis kui veel olla saab ning selle
üle olin tagantjärele ka ikkagi tänulik, et alles nüüd paar päeva enne reisi
lõppu saia võlud avastasime. Ei kujuta ette, mis figuurist alles oleks, kui
oleks kohe esimesel päeval selle kondiiterliku saladuse lahti murdnud.
Ananassipirukad maitsesid meile kõigile ühtmoodi hästi.
Toas läksid naine ja laps
lõunatund magama ning hoolimata minu pealekäimisest, ei olnud kaasa nõus
iseseisvalt linna peale hulkuma minema (ma oleks võinud ju ise ka last
valvata). Ega’s midagi, kasutasin viimaseid Taipei lõunauinakuid ära nii, nagu
olin kasutanud ka esimesi – läksin linde
Halli ette oli paigaldatud mingi veider mull
pildistama. Seekord oli plaan minna
ning üle vaadata kõige suurem ja potentsiaalikam kaitseala kesklinnas – Taipei
Hanede Kaitseala. Hoolimata nimest, polnud seal suuremat lootust hanesid
kohata, vaid pigem selliseid tiivulisi, keda tõmbavad märgalad oma madala vee
ja tiheda roostikuga.
Kuna see paik asus linnulennult
rohkem kui paari kilomeetri kaugusel, kasutasin kondiauru ja aja säästmise
eesmärgil kohale jõudmiseks transpordivahendeid – esmalt sõitsin metrooga
Longshani templi juurde ja sealt sain viimase (!) Youbike ratta, millega tuli
veel 1,5 kilomeetrit linnatänavatel ähkida. Kohale jõudes avanes minu ees lai
mudaväli, mida tagumises osas palistas võimas pilliroomüür ehk siis ideaalne
koht, kus võiks
Pühaiibised Taipei Hanede Kaitsealal
lendavat elusloodust kohata. Mis ei olnud nii ideaalne, oli
võttenurk, sest kallas oli suhteliselt kõrge (nii paar meetrit veepiirist) ning
mudasest ja libedast kaldast alla minek tähendanuks 93,7% tõenäosusega seda, et
sa kas maandud kõhuli või selili. Ülejäänud 6,3% tähistasid tõenäosust, et sa
maandud kõhuli JA selili.
Tegelikult puudus
igasugune põhjus halamiseks, sest niipea, kui kohale jõudsin, hakkas mu kaamera
ette jääma liike, keda polnud varem näinud või pildile saanud. Näiteks nagu
harakas (idamaade versioon). ☺ Ok, eksootika
Green-crowned Yellow Wagtail
see polnud, aga künklik maastik
võimaldas fotograafil murul jalutava haraka suhtes paigutuda nii, et see
tavaliselt pelglik tiivuline jalutas mulle ise täpselt kaadrisse, nii et sain
väga korraliku portree. Lisaks olid täiesti uuteks liikideks kaelus-kuldnokk,
mainakuldnokk, Hiina mainakuldnokk, hänilase Taiwani alamliik, piilpart ning
suur-kaelustuvi.
Meele tegi mustaks vaid
üks asi. Täpsemalt üks lind. Jäälind. Olin jäälindu Tainani märgalal mitmel hommikul
pildistanud, kuid praktiliselt igal korral, kui mul õnnestus pilt teha, istus
see kirev kalliskivi mingi rõveda rauast posti
Haraka portree
otsas. Valgus ideaalne, minu
asukoht pildistatava suhtes samuti, lind väga lähedal, aga passib sunnik ilge
toki otsas. Ning nii mitu hommikut järjest. Ning arvake ära – mis toimus siin
Taipeis. Ei, ei istunud koleda rauast toki otsas. Veel hullem. Lind oli jõelähedasest
järvesilmast üles leidnud sõna otseses mõttes terve kaitseala kõige tülgastavama
asja – vees hulpiva vana plastkanistri – ning kõõlus selle otsas. Kõrval
hulgaliselt erinevaid kõrsi ja oksi, mille peal oleks olnud palju mugavam
istuda (sest kanister õõtsus tänu tuulele päris tugevalt) ning kust
Tume perspektiivihuumor
oleks ka
parem vette kala järgi sukelduda, kuid ei. Kanister. Kohati mulle isegi tundus,
et lind passib mind sellise üleoleva ja parastava pilguga, et tahad must pilti
jah – eks sa tee siis. No ma tegin ka, aga see jäälinnusaaga oli ikka liiast.
Tegin Taiwanis 9 erinevat hea kvaliteediga jäälinnu pilti – 2 tükki tellisel
(jah, selline versioon oli kah), 5 tükki rauast posti otsas ja 2 kanistril. Mis
värk on? Miks? MIKS? Ning sellel kanistril oleks võinud jäälindu pildistada iga
nurga alt, isegi kui ta vahepeal võssa ära lendas, tuli ta peagi tagasi ning
jätkas seal õõtsumist.
Kuri lind
Jõe ääres oli
loodushuvilisi ja fotograafe peale minu veel, teised loomulikult kõik
kohalikud. Käimas oli ka üks noorte loodussõprade klubi väljasõit ning üks
julge poiss tuli isegi küsima, et kas ta saaks näha, et mis pildi ma sain. No
vähemalt arvan, et ta seda küsis, sest umbkeelne mina kahjuks tema ladusast jutust
aru ei saanud, aimasin vaid žestide järgi. Näitasin muda sees lonkiva vihitaja
pildi ette ja see näis talle väga meeldivat. Kokku sain paari tunni jooksul
kaadrisse 15 erinevat linnuliiki, millest rohkem kui pooled olid siis täiesti
uued näod, mis on tegelikult ikka
Kaelus-kuldnokk
väga uskumatu tulemus. Arvestades, et
rampidel jooksvad kiirteed ja inimtiheda Wanhua linnaosa serv olid
maksimaalselt saja meetri kaugusel. Seega igati tore looduspildiretk keset
suurt metropoli.
Siis aga ratas+metroo ning
enne kella viit olin toas tagasi. Tänaseks õhtuks oli meil samuti programm
välja mõeldud, seega niisama lebotama ei saanud ega ka tahtnud jääda. Olime
juba ammu lapsele lubanud, et läheme siin ühe suure ilmarattaga sõitma ning (nüüdseks)
selge õhtu oli selleks just sobiv aeg. Miramari
ilmaratas asus täitsa
Taipei põhjaservas, ühe tohutult suure kaubandus-elustiilikeskuse katusel. Ehk
siis veidi sarnane Tallinnas asuva T1-ga, erinevus vaid selles, et selles
kaubakeskuses käib ka kliente.
Kuna meie asusime linna
keskel ja Miramar linna ääres, oli sõit päris pikk. Kahe erineva metrooliiniga
kulgesime kokku üle poole tunni. Kuna jõuluaeg oli kohe-kohe käes, siis
loomulikult oli kaubandustempel äärest ääreni ära kaunistatud ning lapse
suureks rõõmuks paigutatud maja ette „Frozen 2“ multifilmi stiilis
installatsioon. Kuna lumekuninganna Elsa on ka tirtsu üks lemmikuid, siis oli
ta ikka väga liigutatud, et tema jaoks selline asi siia püsti pandud oli. See
konkreetne multa muidugi oli tol hetkel väga suur teema kogu maailmas ning
Taiwani raadiojaamu kruttides võis pea alati sattuda teose teemalaulu peale.
Kui esimene raadiojaam ei mänginud, siis teine ikka ja kui juhtus, et ka teine
mitte, siis kolmas juba kindlasti. Ehk siis umbes sama hull seis nagu oli
„Tuulevaikse ööga“ pärast selle esmaesitamist tantsupeol – raadiote soovilood
koosnesid ainult „Tuulevaiksest ööst“ või siis „sellest Matvere ja Koiksoni
laulust“.
Aga lumekuninganna Elsa
tuli siiski selleks korraks sinnapaika jätta, sest meie tulime ikkagi
kuradirattaga tiirutama. Tõmmates veelkord paralleeli Tallinna T1-ga ja ka
keskajaga, siis populatsiooni huvi ratta peale tõmmatud saada oli pehmelt
öeldes leige. See väljendus selles, et meie ees piletijärtsus oli täpselt null
inimest. Piiratud sissetulevast rahavoost hoolimata ratas siiski keerles ning
näis olevat ka korralikult hooldatud. Kasutajate rõõmuks liikus ta ka väga
aeglaselt, mistõttu meile jäi piisavalt aega tuledesäras linna peale ülalt alla
vaatamiseks. Lapsele meeldis see atraktsioon väga ehk siis paistis, et see oli
olnud ootamist väärt.
Ilmaratas asus keskuse
meelelahutustsoonis, kus asusid videomängude toad, karussellid, elektriautode
rada, mündimasinad ja mis kõik veel, mistõttu jõudsime peagi sinna, et tüdruk
soovis neid kõiki tarbida. Esmane
Õhtune city ratta pealt vaadatuna
kõige karjuvam (väljendatuna siiski mitte
karjudes) soov pärast vertikaalset karusselli, oli minna horisontaalse peale.
Kuna varasemad kasutuskogemused karussellidega olid kestnud umbes sama kaua kui
keskmine rodeosõit ning kulmineerunud alati nutu ja sooviga kiiresti sealt maha
saada (ehk siis suuresti sama seis, mis ilmselt paljudel rodeosõitjatel), siis
me esiti ülemäära entusiastlikud piletit ostma polnud. Aga kuna ta väga selgelt
kinnitas, et päris kindlasti tahab ta selle trillerdava vurrkanni peale minna
ja päris kindlasti mitte ei hakka nutma ega kartma, tuli rahakotirauad siiski
avada. Ilmaratta pilet andis seal ka 50 NT$ soodustust, seega saime selle
säästu ka ära tarbida. Tundub, et seoses sellega, et sinna karuselli topsikesse
sai minna koos emmega, kandis tirtsu enesekindlus sõidu lõpuni välja, kuigi
nägu ütles küll esimesed 3-4 ringi seda, et „MIKS MA SIIN OLEN???“ ning keha
oli nii pinges, et valus oli isegi vaadata. Seda suurem oli tema uhkusetunne
pärast karussellilt maha astumist. Ära tegin! ☺
Mingid 15-20 minutit tuli
seal veel ringi konnata, sest kõik autod, motikad ja muud vilkuvad-plinkivad
atraktsioonid tuli ükshaaval
üle vaadata ja võimalusel ka sisse või peale
istuda. Isegi vihje selles suunas, et varsti võiks edasi ka minna, sai väga
jõulise reaktsiooni osaliseks. Masinate suhtes suutsin end edulisemalt maksma
panna, sest dollareid need kaadervärgid enam minu käest siiski ei saanud. Kuidagimoodi
me ta siiski sealt ära meelitada suutsime ning hetk hiljem leidsime end juba
toidukvartalist. Valisime ühe välja ning reisipäevik kiidab sõelale jäänud
sööklat, sest roogade kohta on vaid ülivõrdelised kommentaarid. Naise väga
maitsev toit oli kana musta seavereriisiga (tervitusi veganitele!), minul
veiseliharibad + roheline taimne kuhi ja lapsel õrnalt vürtsikas lihapallisupp.
Kusjuures lapse supis oli täpselt 2 suurt lihapalli ja need pandi nagu muuseas
nahka ning haljas supileen läks veel takkapihta järele – nii väga maitses see
supp talle.
Selleks, et pikast
metroosõidust maksimum võtta, otsustasime siinsest Carrefouri hüpermarketist
kogu kojuveetava toidukraami ära osta. Päris linna keskuses nii suuri
toidupoode me kohanud polnud, seega tuli kasutada juhust. Tee, krõpsud, kommid,
küpsised, koogikesed – kõik, mis kiirelt ei rikne, aga omasid kinkimisväärtust
(ehk siis näeb huvitav välja ja/või on Taiwanile iseloomulik), tee meie
ostukärusse ka leidsid. Kokku tuli paar väga rasket kilekotitäit kraami, mida
mul oli siis au mööda metroojaamu vedada. Veidi enne kümmet olime korteris
tagasi ehk siis parasjagu tüdruku uneajaks
Kontserdimaja fragment
jõudsime. Pikk päev oli selja taga
ning tüdruk päris väsinud, kuid taaskord oli ta väga tubli olnud ning ei teinud
oma vanemate elu kuidagi raskemaks ja ma läheks isegi nii kaugele, et
väidaksin, et talle lausa meeldib võõral maal seigelda. Jah, koju minemine
tuleb vähemalt kord päevas jutuks, kuid enam mitte nii tugeva emotsiooniga
(Miks me enam KOO-JUU ei lähe?), vaid pigem lihtsalt teabehankena (Ei tea,
milla’s koju ka minnakse?).
Kuna minu maailmapilti
kella kümnest magama minemine väga ei sobitu, siis võtsin fotokola selga ja
kaenlasse ning läksin õhtust linna üles pildistama. Otsustasin, et teen sama
tiiru, mis hommikul - ehk siis sõitsin metrooga Chiang Kaisheki memoriaali
juurde ning panin statiivi keset Vabaduse väljakut püsti. Päris mahajäetud see
paik ei olnud, kuid rahvast oli siiski väga vähe. Kes tegi tervisejooksu, kes
jalutas koeraga ning teatrimaja ees tegi ka mingi väike hip-hop tantsutrupp
trenni. Kui natuke oodata ja rakurssi valida, sai pilte teha nii, et inimesi
peale ei jäänud. Valik tulemustest siis kõrval ja all. Vahetult pärast seda, kui
olin nii teatrimajast kui kontserdimajast ülesvõtted ära teinud, tõmmati neil
rubilnik välja ja väljak mattus pimedusse. Suured tänud, et minu
fotograafiaalased soovid võimaldati ära täita, kuid pika säriga (30 sekundit)
pilt pimedast teatrimajast tuli tegelikult ka päris äge. Selline tunne jääb, nagu foto oleks tehtud varahommikul vahetult enne päikesetõusu, kuigi tehtud
õhtul ja lauspimeduses.
CKS memoriaali arvelt
elektriraha kokku ei hoita, mistõttu sain ka sellest mõned õhtused ja
valgustatud pildid teha ning pärast seda keerasin juba varbad kodu suunas. Jalalabad
ja kannad õnneks järgnesid neile ning nii olin veidi enne südaööd kvartiiras
tagasi. Kuna päev oli olnud üsna käimisrohke, siis oli ihu üsna ääreni väsimust
täis ja uni tuli väga kiirelt.
Kontserdimaja
Teatrimaja
Tühi Vabaduse väljak
Tuledes kaarvärav
Imposantne CKS memoriaalhall
Ööseks pandi uks kinni
Justkui varahommik - teatrimaja pärast tulede kustutamist
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar