Tüdruk ärkas tavalisel
ajal ehk siis poole kaheksa paiku. Võiks ju magada, sest puhkus või niimoodi,
aga ei. No mis siis ikka, võib-olla ongi parem, et saame vara jalad alla, sest
ka tänane esimene rajapunkt asus kaugel Taipei põhjaservas, eile õhtul
külastatud kaubakeskusest lühikese bussisõidu kaugusel.
Aga selle 28. novembri
peab kuhugi üles tähendama, sest minu reiside ajaloos on tegu täiesti erakordse
päevaga, millesugust väga ei mäletagi, et oleks varem juhtunud. Nimelt jätsin
ma oma fotokola maha korterisse ning enne hilisõhtu saabumist ei teinud
kaameraga mitte ainsamatki pilti. Ning seda täiesti sihilikult. Ei olnud nii,
et „objektile“ jõudes kaapasin käega meeleheitlikult selja taga, avastamaks, et
kotti polegi. Reisil olles olen harjunud sellega, et olen ligikaudu 8 kilo
raskem kui tavaliselt ja see hulk kilogramme on paigutatud kompaktselt mu
seljale. Ilma selle raskuseta ringi kõndimine tundus üsna veider, selline tunne
nagu oleks unustanud püksid jalga panna. Mõlemad püksid.
Põhjus, miks selline
radikaalne muutus tavakäitumises toimus, oli selles, et meie tänaseks
ennelõunaseks plaaniks oli üle vaadata Rahvuslik Paleemuuseum, kuhu
professionaalse fototehnikaga sisse ei lasta. Oleks olnud suhteliselt mõttetu
tarida seljakott muuseumisse, asetada see riietehoius kappi, mis tavaliselt
avaneb lisaks võtmele ka kõvema köhatuse peale, siis terve muuseumis oleku ajal
mõelda sellele, et kas nüüdseks on juba mitusada tuhat eurosenti maksev tehnika
piistu pandud või on see veel alles ning siis hea õnne korral see kott uuesti
korterisse tagasi vedada. Ei, reisime seekord ilma. Fotojäädvustuste tegemiseks
kasutame hoopis telefoni nagu 99% normaalsetest inimestest tänapäeval teevad.
Metroosse sisenemise eel
haarasime Härra Sõõriku (no oli koha nimeks Mr Donuts) käest mõned magusad
saiad ning pistsime need kohe sealsamas hommikusöögi nime all ka nahka. Nagu
mäletate, siis sellest momendist alates, kus metrooväravatest läbi lähed, ei
|
Paleemuuseumi sissepääs |
ole söömine ega joomine (ega ka nätsu ja beetli närimine) lubatud. Või noh,
selles mõttes on lubatud, aga sellega käib kaasas tarbimistasu, mida
kasseerivad usinad metrootöötajad trahvi nime all ja mis võib ulatuda 300
euroni. Valisime siis soodsama hommikusöögipaketi ja rongi jõudsid saiakesed
kenasti kõhtudesse ära paigutatuna. Lapsel jäi midagi järgi kah, aga selle lahendas
ta ära pärast metroosõitu, bussi ootamise ajal. Kokku tuleb kesklinnast
muuseumisse jõudmiseks arvestada nii 40-50 minutiga, sest see suur
muuseumkompleks asub ikka päris-päris linna servas (et mitte öelda linnast
väljas).
Niisiis Rahvuslik
Paleemuuseum – koht, kus
asuvad Taiwani (ja ka Hiina) suurimad ajaloolised aarded. Nende aarete
Taipeisse sattumine ei ole aga nii glamuurne, kui nimi võiks eeldada –
lihtsustatult pandi enamus väärisesemetest Mandri-Hiinast lihtsalt pihta, kui
vabariiklased olid sunnitud kommunistide pealetungi eest Taiwani põgenema. Ka
see nimi – Paleemuuseum – tuleb sellest, et muuseum asutati kunagi Pekingi
Keelatud Linna, suhteliselt kohe pärast seda, kui viimane Hiina keiser sealt
välja kihutati. Samas see Keelatud Linna periood jäi muuseumil vähem kui 10
aasta pikkuseks, sest juba 1933 käskis generalissimus Chiang Kai-Shek
väärtuslikeimad varad kokku pakkida ning Šanghaisse ära viia, sest jaapanlased
olid suure hooga peale tungimas ning rahvuslike aarete tüvivaenlase kätte
langemine oleks olnud mõeldamatu. Nii rändasid Keelatud Linnast ligikaudu
20 000 kasti kraami esmalt Šanghaisse ning mõned aastad hiljem |
Lei veinianum, Shangi dünastia, 13-11 saj. e. Kr |
Nanjingi.
Kui vabariiklased olid kommunistidele alla jäämas ning sellega seoses küpsetati
valmis otsus Taiwani taanduda, otsustati aastal 1948 sinna kaasa võtta ka ajaloolised
väärtused. Natuke jäädi oma tegevustega hiljaks, sest paari kuuga jõuti üle
mere tarida vaid veerand koguportsust, kuid selle eest kõige väärtuslikum osa.
Nii tekkiski Taipeisse üks esinduslikemaid ja hinnalisemaid Hiina ajaloo kollektsioone
maailmas.
Nagu arvata võis, oli
rahvast muuseumis palju, sest selle paiga tähtsust hiinakeelses maailmas on
raske alahinnata. Mandri-Hiina turismigruppide |
Eesmärgipärane vidin väga vanast ajast :) |
reisikavas on see raudkindlalt
kohustuslik külastamiskoht, sest hoolimata esemete asukohast „vaenlase“
territooriumil, presenteeritakse siiski
rahvuslikke aardeid, mida sa mujal näha ei saa. Kui joonistada paralleele
eestlastega, siis Hiina RV kodanikele võib see kogemus olla midagi sarnast
sellele, kui näiteks kõige väärtuslikum osa ERM-i kollektsioonist asuks
Petseris. Jah, meie enda varandus ning teoreetiliselt ka territooriumil, mis
peaks olema meie oma, kuid siiski ei ole.
Rahvavabariigi pikaaegne
seisukoht oli üsna konkreetne – kõik, mis siin |
Nefriitpart, 960-1368 p.Kr |
muuseumis näha on, on Hiina
rahvalt varastatud ja tuleb tagastada Pekingile. Taiwan omakorda kaitseb end sellega,
et varade Taipeisse toomine oli hädavajalik, et päästa see Mao
„kultuurirevolutsiooni“ (loe: hävita kõik vana) käest. Sellel aastatuhandel on
suhted siiski paranenud ja Pekingi Paleemuuseum laenas 2009 isegi mõningaid
reliikviaid siinsele Paleemuuseumile, et ajutist näitust korraldada. Taiwani
Paleemuuseumi |
Roosa kvartsi jurakad |
praegune juht on korduvalt väljendanud ka seisukohta, et kõik muuseumis
olevad varad kuuluvad rahvale mõlemal pool Taiwani väina, kuid eks need
tundmused võivad ka üsna kiirelt muutuda, sõltuvalt poliitilisest olukorrast.
Kokku on paleemuuseumis
ligikaudu 700 000 artefakti, millest avalikes väljapanekutes on vaid 1%. Üle
poole varadest moodustavad Qingi dünastia |
Potikaunistused, Põhja Qi dünastia, 550-577 p.Kr |
aegsed dokumendid, kolmandik on
haruldased raamatud, ülejäänud kola jaguneb siis keraamika, vääriskivide,
müntide, tekstiilide, maalide, kalligraafiliste tööde ja muu laadse vahel. Meie
alustasime oma ringkäiku viimasel korrusel asuvast pronksesemete väljapanekust
ning tundus, et mobiiliga pildistamine oli täiesti koššer tegevus
(muuseumitöötajad kedagi keelama ei kippunud). Küll aga ei olnud lubatud
vaikusest erineva heli tegemine ning selleks oli muuseum palganud kümneid
inimesi, keda mina kutsusin šuššutajateks. Kuna lapsel läks tihti meelest ära,
|
Emailitud vasest teepotid, Kangxi ajastu, 1662-1722 |
et rääkida võib ainult viipekeeles (loomulikult mitte väga kõvasti kätega
vehkides) ning pöördus vanemate poole tavalise häälega, saime mitu korda
šuššutamise osaliseks. Kui päris aus olla, siis selline asi jääb mulle
mõistetamatuks. Nõus, et muuseumis ei peaks karjuma, jooksma, ja
kaasaskantavast kõlarist vene tabletimuusikat kuulama. Samas, mis sellest siis
on, kui inimesed omavahel normaalsel häälel räägivad? Portselanvaasidelt kukub
värv küljest? |
Fencai-emailiga pagood, 1736-1795 |
Kuigi lapsel oli täna
veidi halb tuju, siis ta käitus korralikult ning oli lihtsalt uudishimulik ja
tahtis paljusid asja teada. No näiteks – oli mingi iidne vaas elevantidega,
mille peale tulid siis umbes sellised küsimused: Mis elevant teeb (vastus:
seisab)? Mis tal seljas on (v: mingid riided)? Mis väike elevant ütles (v:kuhu
me läheme)? Kuhu nad siis lähevad (v: kaevule)? Ja nii edasi. Selliseid
küsimuste laviine tuli praktiliselt iga asja kohta, mida vaatama jäime. Ning kolmanda-neljanda
küsimuse juures oli tal juba meelest läinud, et sosistama peab ja nii ujuski
momentaalselt kusagilt nurga tagant meie selja taha hämar kuju ning tegi
„šššššššs…“. Ohjah, tõelised pätid tõesti. Aga ega see üldmuljet ei seganud,
väga |
Emailitud kausid, Guangxu ajastu, 1874-1908 |
põnev väljapanek oli tõepoolest.
Kõige sügavama mulje
jättis keraamika, hiinlased ikka on osanud neid vaase teha. Praktiliselt kõik
olid tõelised kunstiteosed, eriti kui tegu oli Mingi vaasiga (ei pea siin
silmas umbmäärast asesõna ega Ameerika naaritsat). Suhteliselt külmalt
jalutasime läbi kalligraafia, dokumentide ja raamatute sektsioonist ning seda
peamiselt seetõttu, et me ei saanud mitte muhvigi aru. Seletused olid küll
juures, kuid need olid täpselt samasugustes kriksatrullides nagu museaalid
isegi. Inglise keelt oleks saanud kuulata audiogiidi seest, kuid kolmeaastasega
muuseumis olles ei tule audiogiidi |
Kalligraafia + maal |
kuulamisest mitte midagi välja, sest see on
ju hetk, kui su tähelepanu ei ole temal ning tüdruk ei ole sellise
kontseptsiooni austaja. Maalikunsti osa oli jälle väga ilus, silmad lausa
puhkasid.
Muuseumi staar, mida tihti
võrreldakse kuulsuselt ja väärtuselt Mona Lisaga, on aga putukaid täis hiina
kapsas. Tegemist on siis jadeiidist taiesega, mis tõesti näeb välja nagu hiina
kapsas ning mille lehtede vahele on voolitud paar rohutirtsu. Mis selle kapsa
eriliseks teeb, on asjaolu, et see on tehtud ühest jadeiiditükist, mis
juhtumisi on poolenisti valge ja poolenisti roheline ning kivimis olnud
|
Jadeiidist Hiina kapsas, 19. sajand |
pragudest sai kunstniku käe abil kapsa lehestruktuur. Pärit on see aedvili 19.
sajandist ning ausalt öeldes jäi meile tsipa hoomamatuks, et miks just see on
nüüd see kõige-kõigem taies. Kusjuures tehniliselt ta ei olegi, sest
teaduslikus plaanis peetakse seda küll haruldaseks ja oluliseks jubinaks, kuid
kaugeltki mitte kollektsiooni olulisimate aarete hulka kuuluvaks. Samas
tegelikkus on selline, et kapsal on oma tuba ja sinna tuppa pääsemiseks tuli
seista väikeses järjekorras. Kuna me juba siin olime, siis seisime muidugi järtsu
ära, vaatasime kapsa üle, kehitasime õlgu ja läksime eluga edasi. Muuseumis oli
kümneid ja kümneid artefakte, mis nägid välja põnevamad ja kaunimad kui see kivist
hiina lehtnaeris (kapsa ametlik nimi).
Mis siis veel? Lapsele
meeldis üks interaktiivne tuba, kus sai LED-jõe ääres merekarpe püüda |
Mingi vaas :), 1403-1435 |
ning
teine väga suur tõmbenumber oli veeautomaat, kus sai paberist topsi sisse
joogivett lasta. See pabertops (paksuselt selline vihikupaber) oli üsna öko
lähenemine, sest arvestades muuseumit külastavate inimeste arvu (enne katkuaega
veidi alla 4 miljoni inimese aastas), oleks plasttopside kasutamine üsna kõva
keskkonnalise jalajäljega.
Kui me ükskord muuseumi
välisukse juurde tagasi jõudsime, oli 3 tundi nagu niuhti läinud. Igati
külastamist vääriv koht ning tegelikult vajab pikemat, isegi mitmepäevast külastust,
et kõike seda näidatavat veidi rahulikumas tempos enda sisse ahmida ning
museaalide kohta ka rohkem teada saada. Nagu mainisin, siis lapsel oli
hommikust saadik millegipärast veidi pahur tuju. Küll ei |
Ei, sa ei näe topelt, ongi selline vaas :) 1723-1735 |
tahtnud ta metroost
välja minna, küll ei sobinud muuseumis trepist üles minek ja pärast veel vähem
allatulek. Asi kulmineerus siis, kui läksime enne metroosse istumist ühte
restorani sööma. Mina võtsin ühe terava supi loomaliha, juurikate ja nuudlitega
(märkus endale: kui vürtsidega sina peal oleval maal märgitakse toidu juures
eraldi, et see on vürtsikas, maitseb see paar kraadi kuumemana, kui mäe seest
välja voolav magma), naine nuudliroa ja lapsele tulid ka nuudlid. Naine sõi oma
toidu ära, mina higistasin oma supi sisse (ja samaaegselt ka välja), kuid plika
lobistas seal niisama. Küll ei tahtnud üht asja ja siis teist. Lõpuks ei
tahtnud ta üldse edasi süüa, kuid päris kindlasti ei soovinud ta söömist
lõpetada ja ära minna. Ehk siis ühel |
Taipei Rahvuslik Paleemuuseum |
hetkel ta lihtsalt istus, nutt kurgus ja
põhitegevuseks oli ei ütlemine kõigele, mille vanemad välja pakkusid:
„Kas sa tahad veel süüa?“
- Ei!
„Kas läheme ära?“ - EI!
„Äkki võtame kaasa ja
korteris sööd edasi?“ - EI, tahan SIIN süüa!!
„No söö siis.“ - EI TAHA
SÜÜA!
„Lähme siis ära“ – EI,
tahan SIIN olla.Ükskõik millise
mõttekonstruktsiooni me välja pakkusime, oli vastus ei ning oli näha, et
rahumeelne de-eskalatsioon ei olnud enam võimalik. Tüdruk muudkui keeras end
üles ja kõik viitas sellele, et peagi läheb asi käest ära. Niisiis pigem õudne
lõpp kui lõputu õudus. Maksin toidu eest ära ja lihtsalt võtsin tüdruku
kaenlasse ning jalutasin restoranist välja, üritades ette manada kõige
vabandajalikuma näo, mida ma oskasin. Sest niipea, kui laps plaani mõistis,
tõmbas ta kopsud õhku täis ja andis röökimisega minna nii kõvasti, kui veel suutis.
Kohalike jaoks võis see muidugi olla paras šokk (sest Taiwani lapsed ju ei
|
Kuum-kuum-kuum supp. Aga väga hea. |
nuta, vaid kuulavad alati vanemate sõna), aga no mis teha. Eks see oli ka meie
jaoks üsna tavatu olukord, sest sellist asja polnud varem juhtunud. Metroojaama
ees istusime kõik koos pingi peale ja rahunesime vaikselt maha. Sõime paar
küpsist, rääkisime rahulikult juttu ja pikk rongisõit koju oli juba täiesti
tavaline. Oli näha, et ta on väsinud ja endiselt veidi torssis, kuid selle
jonni oli ta endast välja üüranud.
Korteris jäin seekord mina
lapse und valvama ja naine nõustus lõpuks ise linna peale minema. Eile oli ühes
lähedal asuvas poes silma jäänud üks Lumekuninganna Elsa pusle, mis lähenevaid jõule arvestades tundus kasuliku faktina, mida meeles pidada ning mis hiljem maagilisel
kombel jõuluvana kingikotti jõudiski. Pärast lapse ärkamist sai veel natuke
mängitud ning kuna oli näha, et halb tuju polnud naasnud, siis läksime taas
linna peale. Seekord võtsime ette bussisõidu Taiwani kuulsaima viskivabriku
Kavalani esinduspoodi, et heale sõbrale ammu valmis mõeldud kingitus lõpuks ära
osta.
Kuna buss läks kodumaja
eest ja sõitis põhimõtteliselt viskipoele treppi, siis kiitsime taas mõtetes
taevani seda uskumatult tarka ja ettenägelikku inimest, kes sellise peatuspaiga
Taipei kesklinnas oma piiritus vaimuteravuses välja oli valinud (khm, mina!).
No vähemalt ma ise kiitsin, teiste kohta ei tea. Kavalani poe valik oli üllatavalt lai – alates
soodsatest linnaseviskidest kuni väga eriliste jookideni välja, kus meister on
ilmselt ka meskiks vajaliku vee pipett-pipeti haaval kusagilt maasügavustest
välja imenud, et ikka kvaliteet oleks ülim. Meetodiks on vabrikul šoti (loe:
maailma parim) meetod, kus siis idandatud odraläga kääritatakse ja aetakse läbi
torude 2 korda, et see siis vähemalt 3 aastat mõnes tammevaadis (millest mõni
haiseb veel ka veini järele) oma pudeldamisaega |
Kavalan! |
ootab. Seguviskisid antud
asutus ei tooda, mis on kvaliteedimärk omaette. Jube lihtne oleks minna
libedale teele ja teha kõigi maailma „selverite“ jaoks sellist kümnekas-maksvat
blended viskit, aga ei. Isegi nende
kaubamärk ütleb – „Kavalan – Single Malt Whiskey“ (kuigi jah, nad tegelikult
teevad džinni ka ☺).
Igatahes pärast pikka
valimist jõudsin kingituse osas lõpuks otsusele ja arvestades tagasisidet,
mille saajalt hiljem sain, tabasin kümnesse. Kuna seda õnnestus ka endal
proovida, siis tuleb kiitusega nõustuda, sest Kavalani Solist seeria ex-Bourbon
Single Cask on tõesti üks parimaid viskisid, mis minu suust sisse on läinud. Seal
oli kõik paigas – värv puhas kuld, lõhn õrn ja vaniljene, maitse poolest mahe
ja nüansirikas ning tõeliselt mõnusa järelmekiga. Hoolimata sellest, et kraade
oli seal 50 ja 60 vahel, ei olnud isegi sellist tunnet, et oleks alkohol sees
või midagi. Seetõttu pole ka imestada, et antud jook on nii mitmedki viskimaitsmise
võistlused maailmas kinni pannud.
Kuna ka endal igasugune
varasem kokkupuude Kavalaniga puudus, ei saanud ma poest ju ometi ainult sõbra
kingitusega lahkuda. Selleks, et saada toodangust laiem pilt ette, otsustasin
soetada näidiste karbi, mille sain ise komplekteerida. Ehk siis põhimõtteliselt
valisid riiulist endale viis sobiva sisuga 50ml suurust korgiga katseklaasi ja
see kõik pakendati sulle kenasse karpi ära. Kui kedagi huvitab (milles ma
sügavalt kahtlen), siis võtsin Concertmasteri, Podiumi, ex-Bourbon Oaki, Peaty
Oaki ja Fino Sherry Oaki. Kõige lahjem oli 40 kraadi, kõige kangem 54 kraadi.
See 40-kraadine Concertmaster oli nendest kõige igavam. Hea, aga siiski pigem
selline keskpärane. Teised rüüped osutusid aga mõnusateks kompvekkideks, mida
oleksin nõus hea meelega ka tulevikus tarbima, kui mõni säärane üritus tuleb,
kus viskit juua passib. 50 ml on muide selline hea kogus – 26 ml endale, 24ml
sõbrale ja saad joogist pildi kenasti ette.
Taiwani viski (eelkõige
peetakse siin silmas Kavalani, kuid on olemas veel ka tootja nimega Nantou) on
sarnaselt Jaapani viskile viskide maailmas päriselt ka kõva sõna. Ei ole nii,
et taiwanlased mõtlesid, et kui šotlased ja iirlased oma saarel kärakat teevad
ja kõik seda ostavad, siis proovime ka, paneme viskisildi peale ning äkki
läheb. Taiwanis võetakse viski tootmist väga tõsiselt ning arvatakse, et
klimaatilised olud on need, mis teevad sel pooltroopilisel saarel toodetavast
märjukesest nii hea joogi. Ookeaniõhk lisab soolasust (kuid see pole nii
tunnetatav kui Jaapani viskides) ning soe kliima võimaldab vaatidest viskisse
imbuval heal-paremal oma protsesse kiiremini läbi viia. Pikka alkopromo kokku
võttes – kes on kvaliteetse viski sõber ning pole veel Kavalani jookide peale
sattunud, see on paljust ilma jäänud, ja kes juhtub otsima väärt kingitust
mõnele hea viskimaitsega sõbrale, siis Kavalani viski oleks suhteliselt
lollikindel valik. Suure tõenäosusega saab kingisaaja kahekordse üllatuse
osaliseks - esiteks: „Misasja, Taiwan
toodab viskit??“ ning teiseks: „Ai kurja, kui hea SEE on!!“ Tõsi, Eesti
kaubanduses on valik üsna kitsuke, aga kui e-poodidest otsida, siis midagi
leiab.
Tagasi oma maja ees,
läksime uurima üht suurt Muumide piltidega konteinerit, mis viimase päeva
jooksul oli võluväel sinna tekkinud. Selgus, et tegemist on automatiseeritud
õnneloosi kioskiga, kus 200 dollarist (ca 6 eurost) loobumise hinnaga saad
võimaluse võita mõne nendest Muumiesemetest, mis kioski aknale ritta olid
seatud. Kuna me (loe: plika) seda kioskit juba kaugelt märkasime ning laps Muumide
fänn on, siis polnud isegi lootusepoega, et mu likviidsuspositsioon kahe soti
võrra ei väheneks. |
Muumikiosk |
Ütleme nii, et enamus „auhindadest“ olid nagu keskmistel
laatadel – kui juhtud võitma, siis mõtled, et mida kuradit ma nüüd SELLEGA
peale hakkan. Ning loomulikult on standardne olukord see, et unistad võita
peaauhinnana presenteeritud Ferrarit, aga reaalsuses võidavad 99 inimest 98-st
sinna Ferrari kindalaekasse unustatud vähekasutatud taskuräti. Või mõne rõveda pastaka.
Niisiis kaks sajalist
läksid pilust sisse, mille peale hakkas massinas üks suur muna veerema ja mis
siis saime – Muumitrolli pildiga riidekott, väikese My joogialus ja väike
märkmik. Ütleme nii, et üsna hea tulemus, täitsa kasutatavad asjad. Meie
arvates. Lapsel läks aga „võite“ nähes tuju jälle korraks täiesti ära, sest ta
oli ju selgelt vaadanud seal vaateaknal üht Muumitrolliga võtmehoidjat, seega miks
ta seda ei saanud?? Õnneks läks see peagi üle ja tal oli ikkagi hea meel oma
saagi üle. Kusjuures meil läks tõesti hästi. Ühed tulid meist innustununa
samuti saagile ja said tasuks vaid paar väikest vidinat (ei saanudki aru, mille
täpsemalt), mis mahtusid pihku ära. Kuna sinnasamasse kioski taha, Mitsukoshi
kaubamaja esimesele korrusele, oli üles pandud Muumikaupade lett, siis
otsustasime üle vaadata, et kui paljuga siis petta saime, aga ennäe üllatust,
olime kõvas plussis. Puhtalt see riidekott maksis 380 NT$, kogu krempli väärtus ületas
3 korda seda summat, mille õnneloosi masinasse jätsime.
Poodlemisega ka jätkasime,
sest arvestades kõike seda kraami, mida me reisi jooksul olime kokku ostnud,
oli selge, et kahte kohvrisse meie Taiwani pinnal paiknev maine vara enam ära
ei mahtunud. Aga sellega olime arvestanud, sest kuna reisijaid on 3, siis
tegelikult oli meil võimalikult ilma lisaraha maksmata kolme kohvriga kodumaale
naasta. Enne tuli see kohver siis osta. Üks lähedal asunud kohvripood mul
mälusopis oli, kuid kahjuks sealne kaup oli meie jaoks liiga eksklusiivne.
Odavaim sumadan maksis 3000 NT$ (ca 100€) ning seda oli meie plaanide tarbeks
liiga palju. Soovisime ju lihtsalt oma varanduse kojusõiduks kuhugi ära
mahutada, selleks ei pea omama mingit ultrakerget purunematust plastikust Samsonite’i.
Ja odavamad kohvrid oli olemas, seda olime ööturgudel näinud – isegi 1000
dollarilised (ca 30€) nägid täiesti viisakad välja.
Kuna teisi kotipoode
läheduses ei paistnud, läksime tuppa korraks keha kinnitama ning plaani tegema.
Liha- ja kapsawrappide ning riisi kõrval lappasin internetti ning leidsin, et
üle tee asuvatel raudteejaamaalustel lõpututel äritänavarägastikel peaks
leiduma ka |
Korralik kohver |
kohvripoode. Mis on selles mõttes ka loogiline, et… no reisiterminal
ikkagi, kust saab nii rongile, bussile kui ka lennujaama viivale
ekspressliinile. Kui kusagil reisitarbeid müüa, siis just seal. Kohvripoed seal
tõesti olid, kuid ma vist ekslesin ligikaudu pool tundi, enne, kui lõpuks õige
tunneli leidsin ja seal ka õiges suunas keerasin. Niipea, kui ma poodi märkasin,
jäi mulle kohe silma ka üks paraja suurusega roosa plastikust kohver, mis
välimuselt kindlasti meeldiks tüdrukule väga (sest legend oli selline, et
kohver tuleb talle ning see pani paika ka värvivaliku). Hind 1180$ (ca 35€) ning kui müüjanna nägi, et see mulle
huvi pakub, tõestas ta kohvri peal istumisega ära, et see päris esimese
puudutamise peale tolmuks ei pudene. Ühesõnaga – just selline sumadan, nagu
vaja oli ja plikale see tõesti sobis suurepäraselt, oli väga õnnelik oma õiget
värvi kohvri üle. Ettevaatavalt võib öelda, et kohver pidas kodutee veatult
vastu ning näeb endiselt selline välja, millega julgeks teinekordki reisile
minna.
Tänane õhtu oli viimane
selline õhtu Taiwanis, kus mul oli võimalus õue pildistama minna ja selle
variandi ma ka ära kasutasin. Teoreetiliselt oli veel ka võimalik homme uidata,
kuid kuna ülehomne äratus oli orienteeruvalt 4 paiku öösel, siis see ei
tundunud eriti mõistusepärane variant. Põhjus, miks ma aga ilmtingimata tahtsin
veel õhtul pilti teha, oli selles, et üks Taipei |
Taipei 101 |
vingemaid fotokohti oli mul
veel võtmata. Selleks oli Elevandimägi linna idaservas, mille otsast avaneb
võimas vaade kogu pealinnale ja mis on ka parim koht linna ühe uhkuse – pool
kilomeetrit kõrge Taipei 101 pilvelõhkuja – pildistamiseks. Ning kõige magusam
aeg oli just siis, kui päike oli loojunud.
Niisiis ajasin kella 10
paiku tossud jalga, jope ning fotokoti selga, lapsele-naisele öömusid põsele ja
suundusin metroosse. Kohale jõudmiseks tuli sõita punase liiniga
lõpp-peatusesse ning see võttis aega ligikaudu 20 minutit. Juba metroost välja
astudes panin fotopurki paar ägedat vaadet eelmainit’ kõrghoonest, mis
neljapäeva auks oli roheliseks värvunud (igal nädalapäeval valgustatakse torn
eri värvi, loogika läheb alates esmapäevast vikerkaarevärvide järgi). Natuke ekseldes
leidsin üles ka õige suuna Elevandimäele pääsemiseks. Äsja oli vihma sadanud,
kuid minu õnneks oli taevas hakanud klaaruma, sest näiteks tunnike tagasi me
oma korteri aknast torni ei näinud. Õnneks seekord ilmaennustajad ei eksinud
ning iga minutiga läks ilm selgemaks. Selle tulemusel minu entusiasm kasvas iga
sammuga ning ma isegi ei hoolinud sellest faktist, et olin praktiliselt
üksildane uitaja. Hilisõhtune suurlinn, linna serv, võõras koht, seljas päris
väärtuslik fototehnika – mis siin ikka võib juhtuda. Vastan ise - mitte midagi,
sest ma olin Taipeis.
Entusiasm löödi kuvaldaga
kildudeks (ja siis korjati need killud hoolikalt ükshaaval üles ja purustati
uhmris tolmuks) siis, kui jõudsin Xiang Shani ehk Elevandimäe treppide
jalamile. Jommajoo korda 100! Vaatad, et justkui trepi moodi asi, aga siis
vaatad kallet ja aju ütleb, et ei, see on ikka sein. Väike emotsioonitu sildike
esimese astme kõrval väitis, et neid püstloodis treppe on 400 meetri jagu. No
kui ma juba siin olen, eks siis tuleb minna, vähemalt oli trepp valgustatud.
Aga raisk, kui raske see oli. Kõrguste vahe on 166 meetrit selle 400 meetri
peale! Põhimõtteliselt ronid nagu redelist. 400 meetrit. 8-kilone seljakott
selja ja statiiv käes.
|
Taipei panoraam |
15 minutit ja 300 meetrit hiljem
jõudsin esimesele platvormile ning ei ole midagi öelda, ronimine, higistamine
ja veremaigu nautimine oli olnud seda kõike väärt. Ma olin küll läbimärg, sest
lisaks higistamisele tilkusid ka treppi ümbritsevad puud hiljuti sadanud vihmast,
kuid oma entusiasmi suutsin taas kokku liimida. Tegin pildid ära ja mõtlesin,
et viskan need viimased 100 meetrit ka ära, mis siin enam. Ja ega ei olnudki,
need läksidki kuidagi kergemalt. Kui päris üles jõudsin, avastasin, et torn oli
vahepeal tuled ära kustutanud, aga vaade oli sellegipoolest vinge. Oma
kannatuste rajal olin kokku kohanud vaid umbes kümmet inimest ning kui see
oleks olnud suvaline teine suurem linn (kasvõi Tallinn), siis oleks ma olnud
kindlasti mõnevõrra turvalisuse pärast mures, aga seal tõesti ei tulnud sellist
mõtetki.
|
Taipei 101-s tõmmati rubilnik välja |
Fotod tehtud, vaated
vaadatud, kobisin alla tagasi. Poole trepi peal saabus pähe küsimus, et kas
poole 12 paiku ikka metroo veel üldse sõidab. Samal hetkel hakkas veel ka
tihedamalt sadama, mistõttu minu soov kiirelt metroopeatusesse tagasi saada
suurenes kordades. Aga ega mööda mõnesajameetrist märga redelit alla joosta ei
ole tark tegu, sest sellisel juhul avastad ühel hetkel, et sina ei juhi enam ei
oma isikliku ihu liikumise kiirust ega ka suunda X, Y, Z ja teistel telgedel.
Sellist tõelist vabadust ei soovinud ma siin õhtusel mäeseljakul tunnetada.
Sellegipoolest oli samm kiire ning käsi igal hetkel valmis end käsipuu külge
haakima. Õnneks oli saabas hea ning jalg kindel, seega horisontaalsetesse
sfääridesse tagasi jõudes, oli veel jõudu ka väike sörk teha ning priisina
ootas metroojaamas rõõmus sõnum, et mõned rongid on veel kesklinna suunas
minemas. Vee ja higi segust tilkuvana eendusin teistest sõitjatest (neid ikka
mõningaid oli) niipalju kui sain ja lootsin, et sellise ebahügieenilise
välimusega ma liiga paljusid metroos sõitmise reegleid ei riku. Et see pool
tundi tühja ei läheks, tegin telefonis ära kojusõidu lendude check-inid.
Lennufirmad olid olnud taas väga heatahtlikud ning meile kõikideks lendudeks
kolmesed read juba ette ära eraldanud (välja arvatud muidugi see
Helsingi-Tallinn marsa). Kust nad ometi teadsid??
Toas eraldusin vaikselt
oma vettinud üleriietest ja pärast sellist sporti, tuli uni tsipa enne seda,
kui pea patja puutus. Aga olin väga rahul, et selle retke ette võtsin, vaated
olid vinged ja mõned lahedad pildid sain kah.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar